Základy tuningu

Kde koupit, na co se zaměřit, jaký typ, ...

Moderátoři: j-z, Velkocus

Avátar uživatele
PerformanceKing
Příspěvky: 15
Registrován: Ne 05. Srp 2018 9:36:44
Kontaktovat uživatele:

Základy tuningu

Příspěvek od PerformanceKing » Po 06. Srp 2018 10:38:23

Na fóru tohle celkem chybí tak byc hse rád podělil o pár informací ohledně spasování,timingu a podobně.
Níže pár informací:
Obrázek
Délka sání:
Krátké sání=výkon ve vyšších otáčkách ale menší kroutící moment v nižším pásmu
dlouhé sání=vyšší krutící moment v nižším pásmu otáček ale nižší výkon ve vyšším pásmu

Koncový tlumič výfuku
Dělší tlumič=pozvolná výkonová křivka (skútr,babeta a jiné vozidla pro běžnou jízdu)
krátky nebo žádný tlumič= strmá křivka která má za maximem rychlý spád (vhodné pro závodní motory)

port kanálů

Obrázek
přepouštění u motokol je běžně kolem 120 stupňů .Dá se jít až na 135 pokud upravíme i časování výfukového kanálu.

Výfukový kanál je u motorového kola bežně cca 140 a to je opravdu hodně málo,maximum je 180 ale zde by byl výkon pouze ve vysokých otáčkách

Výfukový kanál má být v první třetině širší kvůli co nejrychlejšímu odvodu spalin,v dolní části bývá uzší jelikož už se do pracovního prostoru dostává nová dávka paliva a uzším pruřezem zamezujeme vlétnutí nové směsi do výfukové soustavy.

leštění a lícování:

Lícujeme vždy,aby přechody byli co nejplynulejší!! Strmé přechody nemají vesměs smysl.
Leštíme: dno pístu (vrchní část,ta s šipkou),výfukový kanál,klikový setrvačník,prostor pro klikovou hřídel,spalovací prostor.
Neleštíme přepouštěcí kanály a sací kanály.Neleštěné kanálky nám zaručují promíchání směsi.kdyby byli leštěné tak nedochází k promíchání směsi oleje,benzínu a vzduchu.


Karburace:
Obrázek
Pokud nechceme závodit a stačí nám běžný jízdní styl tak tyto válce poběží i na 12mm karburátor.Příkladem jsou sériové motory minarelli 50 i 70,které mají v sérii 12mm karburátor.

Větší karburátor nám zajistí výkon ve vyšších otáčkách ale také spotřeba je jinde.
je také důležité zvolit kompromis.Platí zde pravidlo,že do velké diry sice foukneš ale neuděláš takový průvan a u karburátor uto sedí.
Pro běžné ježdění stačí karburátor 12 až 16mm a pro sportovní jízdu mimo ekonomiku ale za to pořádný výkon ,volíme karburátor 17 až 28mm.

Pro začátek by to mohlo stačit :-)

PK



Pavel79
Příspěvky: 19
Registrován: Čt 26. Črc 2018 10:13:06

Re: Základy tuningu

Příspěvek od Pavel79 » Po 06. Srp 2018 12:33:49

jako teorie je to dobrý, ale praxe je nakonec jiná. Každý cyklista potřebuje tah odspodu, jakoukoliv úpravou však bohužel o spodek přijdete. Jediné, co bych tak doporučil,je přechod na vyšší kubaturu, když motor nestíhá v kopcích. Nemá smysl tunit padesátku, kor ještě ty čínské motůrky.



Avátar uživatele
PerformanceKing
Příspěvky: 15
Registrován: Ne 05. Srp 2018 9:36:44
Kontaktovat uživatele:

Re: Základy tuningu

Příspěvek od PerformanceKing » Po 06. Srp 2018 15:42:59

Pavel79 napsal:
Po 06. Srp 2018 12:33:49
jako teorie je to dobrý, ale praxe je nakonec jiná. Každý cyklista potřebuje tah odspodu, jakoukoliv úpravou však bohužel o spodek přijdete. Jediné, co bych tak doporučil,je přechod na vyšší kubaturu, když motor nestíhá v kopcích. Nemá smysl tunit padesátku, kor ještě ty čínské motůrky.
Spodek se da nastavit aůe i tak porad je to 2t :-) a 2t nikdy nebyl na spodek.



RBMK
Příspěvky: 90
Registrován: Po 11. Zář 2017 13:49:40
Kontaktovat uživatele:

Re: Základy tuningu

Příspěvek od RBMK » Čt 09. Srp 2018 19:20:42




Avátar uživatele
PerformanceKing
Příspěvky: 15
Registrován: Ne 05. Srp 2018 9:36:44
Kontaktovat uživatele:

Re: Základy tuningu

Příspěvek od PerformanceKing » Ne 12. Srp 2018 20:22:06

RBMK napsal:
Čt 09. Srp 2018 19:20:42
Moje pokusy o tuning:
https://rbmk.rajce.idnes.cz/Motokolo_Brdsky_Splhac/
Dobré to je :-)



RBMK
Příspěvky: 90
Registrován: Po 11. Zář 2017 13:49:40
Kontaktovat uživatele:

Re: Základy tuningu

Příspěvek od RBMK » Pá 17. Srp 2018 19:26:00

Navazuji na zkušenosti s předchozím motorem a pouštím se do většího experimentování s 3D tiskem a úpravama cílenýma na točivý moment.
https://rbmk.rajce.idnes.cz/Motokolo_divoka_svine/

máte někdo zkušenosti s walbro karbcem? epoxidem na bloku motoru? flexi nerezovou trubkou? 3D tiskem součástek? Rád bych věděl vaše názory a postřehy, a budu sem a do alba dávat svoje...



Avátar uživatele
Tor158
Příspěvky: 566
Registrován: Pá 12. Pro 2014 19:42:45

Re: Základy tuningu

Příspěvek od Tor158 » So 18. Srp 2018 17:56:41

Mně by hlavně zajímalo, jak ten točivý moment nebo respektive výkon
při určitých otáčkách budete Tuningoví kluci měřit.Nebo to bude jenom
na hubu.Pocitově, že to nějak jede.To snad ne.Tor. :D



Avátar uživatele
PerformanceKing
Příspěvky: 15
Registrován: Ne 05. Srp 2018 9:36:44
Kontaktovat uživatele:

Re: Základy tuningu

Příspěvek od PerformanceKing » Ne 19. Srp 2018 15:47:24

Tor158 napsal:
So 18. Srp 2018 17:56:41
Mně by hlavně zajímalo, jak ten točivý moment nebo respektive výkon
při určitých otáčkách budete Tuningoví kluci měřit.Nebo to bude jenom
na hubu.Pocitově, že to nějak jede.To snad ne.Tor. :D
Tor158 napsal:
So 18. Srp 2018 17:56:41
Mně by hlavně zajímalo, jak ten točivý moment nebo respektive výkon
při určitých otáčkách budete Tuningoví kluci měřit.Nebo to bude jenom
na hubu.Pocitově, že to nějak jede.To snad ne.Tor. :D
Brzda není problémn a navíc za 12let praxe ve stavbách motorů fakt není problém už poznat sebemenší rozdíl a navíc fyzikální zákony jsou jasně dané :-) Mě nedělá problém tu pak hodit grafy a transparentní návody,přeci o tom fórum je ne? Pomoci ostatní ma případně dát návod! na danou věc :-)



Avátar uživatele
PerformanceKing
Příspěvky: 15
Registrován: Ne 05. Srp 2018 9:36:44
Kontaktovat uživatele:

Re: Základy tuningu

Příspěvek od PerformanceKing » Ne 19. Srp 2018 15:50:32

RBMK napsal:
Pá 17. Srp 2018 19:26:00
Navazuji na zkušenosti s předchozím motorem a pouštím se do většího experimentování s 3D tiskem a úpravama cílenýma na točivý moment.
https://rbmk.rajce.idnes.cz/Motokolo_divoka_svine/

máte někdo zkušenosti s walbro karbcem? epoxidem na bloku motoru? flexi nerezovou trubkou? 3D tiskem součástek? Rád bych věděl vaše názory a postřehy, a budu sem a do alba dávat svoje...
Ahoj,
walbro karburátor je super věc!!

1, je lehký a kompaktní!!
2, Místo trysek máš 2 jehly L a H
3,Nemusíš v zimě a v létě pořád měnit trysky ale stačí povolit nebo dotáhnout.
4,Má velice krátký chod lanka :-)
5,Palivo je dávkované podtlakem a ne spádem
6,Méně jde cítít benzín v bytě oproti spádovému karburátoru
7,Menší spotřeba

Nevýhody:
Člověk musí mít cit na nastavení jelikož jehlama se otáčí o 1/8.
Je třeba mít dobře utěsněný motor ale to i u spádového systému.

epoxid na motor kam konkrétně?



romi
Příspěvky: 44
Registrován: Stř 11. Črc 2018 18:04:07

Re: Základy tuningu

Příspěvek od romi » Ne 19. Srp 2018 18:44:17

Performaceking........nedopadne to podobně jako 13 kw kolobrnda?.....



Avátar uživatele
Tor158
Příspěvky: 566
Registrován: Pá 12. Pro 2014 19:42:45

Re: Základy tuningu

Příspěvek od Tor158 » Ne 19. Srp 2018 18:50:50

PerformanceKing napsal:
Ne 19. Srp 2018 15:47:24
Tor158 napsal:
So 18. Srp 2018 17:56:41
Mně by hlavně zajímalo, jak ten točivý moment nebo respektive výkon
při určitých otáčkách budete Tuningoví kluci měřit.Nebo to bude jenom
na hubu.Pocitově, že to nějak jede.To snad ne.Tor. :D
Tor158 napsal:
So 18. Srp 2018 17:56:41
Mně by hlavně zajímalo, jak ten točivý moment nebo respektive výkon
při určitých otáčkách budete Tuningoví kluci měřit.Nebo to bude jenom
na hubu.Pocitově, že to nějak jede.To snad ne.Tor. :D
Brzda není problémn a navíc za 12let praxe ve stavbách motorů fakt není problém už poznat sebemenší rozdíl a navíc fyzikální zákony jsou jasně dané :-) Mě nedělá problém tu pak hodit grafy a transparentní návody,přeci o tom fórum je ne? Pomoci ostatní ma případně dát návod! na danou věc :-)
Konkrétně to popiš jak s brzdou a jak změříš výkon.To že napíšeš že to není problém-
je stejné jako kdyš nenapíšeš nic.Tak transparentně.Dej nám zde foto, (Té brzdy) aby jsme se poučili.
Určitě to lidi bude zajímat jak se to dělá.Já sám jsem zvědav. ;)



RBMK
Příspěvky: 90
Registrován: Po 11. Zář 2017 13:49:40
Kontaktovat uživatele:

Re: Základy tuningu

Příspěvek od RBMK » Po 20. Srp 2018 10:53:48

Epoxidem mám chycený fiting na přefuk. on je tam i zašroubovaný a má těsnící okroužek, ale rád bych věděl, jestli ten epoxid pro sichr vydrží nebo nevydrží a musim tam dát něco odolnějšího.

Brzdu si představuju takle: vemu pevně na zem přidělaný rám starého kola, na to dám testovaný motor, přivedu řetěz dozadu na rozetu a zadní kolo. Na zadní osu bude otočně uchycený pomocný rám, ten bude držet několik brzdových špalíků, společně ovládaných ručně šroubovicí nebo servomotorem. Metr od osy bude siloběr a snímací lineární potenciometr, který bude snímat sílu vyvinutou brzdou - točivý moment - Nm. Otáčky se vezmou od zapalování. Měření bude probíhat tak, že budu měřit otáčky a Nm, a postupným utahováním ten motor zaškrtim od maximálních otáček po udušení. Program mi mezitim změří hromadu bodů otáčky+Nm, a vynese to do grafu. Pro kalibraci tam zapojim třeba 2.2kW elektromotor se známou momentovou charakteristikou nebo jiný etalon. A brzda je hotová, z hromad šrotu a nějaké to bastlení a programování arduino + program do počítače. Asi bych volil visual basic 6 nebo moderní procesing, což je jako arduino. Dřív už jsem se o brzdu pokoušel, ale neměřilo to Nm, jen otáčky a setrvačné zrychlení, a to ještě nebyly takové možnosti, znalosti a nedokázal bych to vypočítat. Jestli to někdo chcete postavit, tak to postavíme, jsem od Kladna a Hostomic. komponenty na to mám, jen si najít čas, a někoho, kdo to chce taky sestavit a používat.



romi
Příspěvky: 44
Registrován: Stř 11. Črc 2018 18:04:07

Re: Základy tuningu

Příspěvek od romi » Út 21. Srp 2018 11:29:13

Teorie......za mlada jsem dělal servis motorových brzd pro motory Tatra.., nevíte o co se pokoušíte



Avátar uživatele
Madhu
Příspěvky: 300
Registrován: Pá 01. Srp 2014 13:37:41
Kontaktovat uživatele:

Re: Základy tuningu

Příspěvek od Madhu » Út 21. Srp 2018 12:13:38

Jasně, je to kravina. Půjč si mobilní dynamometr od jezeďáků a máš to vyřešené :)



Avátar uživatele
PerformanceKing
Příspěvky: 15
Registrován: Ne 05. Srp 2018 9:36:44
Kontaktovat uživatele:

Re: Základy tuningu

Příspěvek od PerformanceKing » Út 28. Srp 2018 14:38:33

To urychlím :-) na netu zadat SiMPLE DYNO :-) pro blázny co chtějí porovnat to bohatě stačí :-)



Avátar uživatele
Madhu
Příspěvky: 300
Registrován: Pá 01. Srp 2014 13:37:41
Kontaktovat uživatele:

Re: Základy tuningu

Příspěvek od Madhu » Út 28. Srp 2018 21:10:39

Tak to je tedy teď fofr . . . konečně pořádné základy ladění od výkonného krále :)
Domnívám se že RBMK si to bude chtít i tak postavit a naprogramovat sám.
M



Avátar uživatele
Tor158
Příspěvky: 566
Registrován: Pá 12. Pro 2014 19:42:45

Re: Základy tuningu

Příspěvek od Tor158 » Út 28. Srp 2018 22:08:28

To je PC nesmysl neboli hračka bez ocejchovaných vstupů.
Tady se jedná o konstrukci té brzdyˇ(domácí výroba)Jak by jste
to technicky vyřešili a ne žvanit nebo googlovat.Tak poraďte RBMK jak
to udělat čistě technicky.Žádné PC nepotřebujete a změříte to přesně.
Tak jak a z čeho.Kdo viděl takovou brzdu na 10000Hp -tak ví jak to udělat
a dokonce jak to amatérsky ocejchovat .
To máš Madhu tady v hlavě popletený.Tor. :o



Avátar uživatele
Madhu
Příspěvky: 300
Registrován: Pá 01. Srp 2014 13:37:41
Kontaktovat uživatele:

Re: Základy tuningu

Příspěvek od Madhu » Stř 29. Srp 2018 11:49:06

Proč tedy nevysvětlíte logicky nesmyslnost plánu RMBK a píšete "nevíte o co se pokoušíte" a nebo zase dáváš otázky pro ostatní aby jsi potom vyhodnotil správnost jejich odpovědi? Jasně že je to počítačová hračka na ztrátu času, byla to ironie. Na druhou stranu proč by si nemohl RMBK postavit a naprogramovat co chce a potom sem zcela svobodně zveřejnit výsledek jeho pokusu že?
M



RBMK
Příspěvky: 90
Registrován: Po 11. Zář 2017 13:49:40
Kontaktovat uživatele:

Re: Základy tuningu

Příspěvek od RBMK » Stř 29. Srp 2018 12:42:14

Bez počítače kreslit a ukládat momentovou a výkonovou křivku je lehce krkolomné. Dynamometr bez počítače jsme měli ve škole a je to pro motokolaře k ničemu, protože tam se měří pěkně dlouho a chci vidět, jak by dopadnul motor z motokola po zdlouhavém měření na dynamometru se závažíčkama a zapisování momentu a otáček do zápisníku. Při sebelepším chlazení by po pár minutách plného výkonu chcípnul nebo by chcípnul operátor z toho kraválu a smradu. Tohle si můžou dovolit leda ve škole a hraničí to s mučením. My ostatní buď vytočíme motor na setrvačníkovém dynamometru nebo ho přidusíme na zatěžovacím dynamometru (třecí brzda, dynamická brzda, čerpadlo, el. generátor a jiné principy). Sám to asi stavět nebudu, nemám na to místo a v jednom to není zábava.



romi
Příspěvky: 44
Registrován: Stř 11. Črc 2018 18:04:07

Re: Základy tuningu

Příspěvek od romi » Stř 29. Srp 2018 15:37:35

Nemám talent někoho školit , to nechám někomu jinému.....Mám jen praxi několik desetiletí v opravách brzd Schenk a vah Avl . Jen si hrajte, nikomu to neškodí, něco se alespoň naučíte....V počítačích to není, první zařízení byly na předchůdcích 8bit počítačů a fungovalo to..



Avátar uživatele
Tor158
Příspěvky: 566
Registrován: Pá 12. Pro 2014 19:42:45

Re: Základy tuningu

Příspěvek od Tor158 » Stř 29. Srp 2018 18:51:20

RBMK napsal:
Stř 29. Srp 2018 12:42:14
Bez počítače kreslit a ukládat momentovou a výkonovou křivku je lehce krkolomné. Dynamometr bez počítače jsme měli ve škole a je to pro motokolaře k ničemu, protože tam se měří pěkně dlouho a chci vidět, jak by dopadnul motor z motokola po zdlouhavém měření na dynamometru se závažíčkama a zapisování momentu a otáček do zápisníku. Při sebelepším chlazení by po pár minutách plného výkonu chcípnul nebo by chcípnul operátor z toho kraválu a smradu. Tohle si můžou dovolit leda ve škole a hraničí to s mučením. My ostatní buď vytočíme motor na setrvačníkovém dynamometru nebo ho přidusíme na zatěžovacím dynamometru (třecí brzda, dynamická brzda, čerpadlo, el. generátor a jiné principy). Sám to asi stavět nebudu, nemám na to místo a v jednom to není zábava.
No vidíš RBMK.Něco Vám ve škole řekli.No ale kdyby byli pedagogičtí pracovníci co k čemu,
tak by Vás vzali do některého Lokomotivního depa, které se zabývá revizemi dieselelektrických
lokomotiv.Tam bys viděl brzdu jako PRASE.Kdybys byl hodnej tak by Ti(tedy všíchni) místní
motormistr předvedl jak to funguje.Z Pc by Vás poslal do zádele.Trochu by jste se ušpinili, ale
pochopili by jste, jak takovou funkční jednoduchou brzdu postavit.No, a potom teprve ,by jste
mohli řešit soft.Ale pozor ,jsou tady ještě stykové obvody interfejsu.To si nejsem jist, jak by jste
to zvládli a ocejchovali.Hele nic si z toho nedělej,oni kteří z Tebe chtějí udělat blázna, taky nic nevědí.
Jenom to maskují.Ty aspoň víš jak změřit otáčky od zapalování.No přece čítačem a sondou.Že.Tor. :D :lol:



Avátar uživatele
Madhu
Příspěvky: 300
Registrován: Pá 01. Srp 2014 13:37:41
Kontaktovat uživatele:

Re: Základy tuningu

Příspěvek od Madhu » Stř 29. Srp 2018 21:12:03

Tore mě by jen vážně zajímalo kdo tady z koho chce udělat blázna? Jen mi prosím stačí jednoduše odpovědět. Nechci po Tobě žádné tečky ani čárky v souvětí, barevný text, smile-ikony nic takového. Jen popsat ten pocit ke kterému jsi dospěl, nebo třeba napsat alespoň jména.
dík M.



Avátar uživatele
Tor158
Příspěvky: 566
Registrován: Pá 12. Pro 2014 19:42:45

Re: Základy tuningu

Příspěvek od Tor158 » Stř 29. Srp 2018 21:43:50

No,.mně to připadá ,že z RBMK chcete udělat blbce.Vy kteří ničemu nerozumíte.
On jediný to popsal. A vy jste to jenom kritizovali!! Ale jak by jste to vyřešili
to jste neuvedli.Je nom kritizovat a udělat Z poloodborníka blbce .To Vám jde dobře.Fuj :l :( ol:



Avátar uživatele
Madhu
Příspěvky: 300
Registrován: Pá 01. Srp 2014 13:37:41
Kontaktovat uživatele:

Re: Základy tuningu

Příspěvek od Madhu » Čt 30. Srp 2018 9:36:50

Hm. Tak to se opravdu velmi pleteš. RBMKho znám mimo tohle fórum a on zná mě. Komunikujeme spolu a já vím o jeho uskutečněných a plánovaných projektech. I když je mezi námi docela velký věkový rozdíl, myslím že si v názorech rozumíme. Nikdy by jsem si nedovolil dělat z něho hlupáka.
Je to znovu jen ukázka Tvojí sebeprojekce, to Ti jde bohužel na tomto fóru samo a dobře.
Jinak Tore není to myšleno nijak ve zlém, nejsem člověk který chce s někým bojovat a raději se s lidmi přátelím. Komunikovat s Tebou "normálně" je ovšem úkol hodný zkušeného psychoterapeuta.
Madhu



RBMK
Příspěvky: 90
Registrován: Po 11. Zář 2017 13:49:40
Kontaktovat uživatele:

Re: Základy tuningu

Příspěvek od RBMK » Čt 30. Srp 2018 10:50:50

TOR: hlavně klid, nebudem se hádat. Nepotřebuju měřit lokomotivu, na to jsem viděl hezké vodou chlazené odporníky a využíval se k tomu vestavěný generátor spřažený s motorem, který má známou charakteristiku a proto se jím dá měřit stav motoru. To ale jde jen pro dieselektrické stroje, pro mechaniku a hydraulický přenos výkonu, tam asi používají něco jiného. A podle mě nejlepší by byl přenos výkonu z motoru motokola na velký hliníkový disk, kde by se brzdný účinek řídil elektromagnetem přes vířivé proudy. Jde to řídit pulsně šířkovou modulací a nemusí se měnit nějaké brzdové destičky nebo špalíky a tak podobně, je to ale náročnější na výrobu. Nevýhoda je závislost brzdného účinku na otáčkách, která ale může stabilizovat pracovní otáčky narozdíl od mechanické brzdy, která s klesajícíma otáčkama brzdí víc a víc a bez aktivního řízení motor udusí.

Mohu potvrdit, Madhu znám, už nakupuju díly skoro jen u něj. Má tam zajímavosti, které jinde prostě neseženete. Určitě ne v cenových relacích "vemu to na pokusy".



Odpovědět