Abych to shrnul:
Oprávnění zastavovat vozidla
Vážený pane Roneš, v našem městě sleduji stále častěji aktivitu městské policie při kontrole cyklistů. V této souvislosti se chci zeptat:
A) V případě, že nebude zjevný důvod, že nějakým způsobem ohrožuji bezpečnost silničního provozu, popř. nijak neohrožuji sebe a okolí má městská policie právo na mé zastavení a následnou kontrolu totožnosti, dechovou zkoušku apod.? Tzn. Jak hodnotit, zda jsem byl zastaven „preventivně“ nebo z důvodu nějakého podezření, apod..
Jestliže je patrné, že jsem byl zastaven bez zjevného důvodu má m. policie právo mě následně pokutovat např. za scházející doklad totožnosti?
B) V případě, že jedu na kole po chodníku popř. jiné neveřejné komunikaci můžu být stíhán za řízení pod vlivem alkoholu popř. náležitě nevybaveném kole?
C) Stačí na prokázání přestupku přítomnost 1 strážníka nebo u přestupku musí být alespoň 2?
Děkuji F.I.
Dobrý den,
ad A)
strážník obecní policie ve stejnokroji je oprávněn zastavit vozidlo (cyklista je řidič nemotorového vozidla):
1. před přechodem pro chodce k zajištění bezpečného přechodu osob, jestliže to situace na přechodu či stav přecházejících osob vyžaduje,
2. jestliže řidič vozidla nebo přepravovaná osoba je podezřelá ze spáchání přestupku týkajícího se bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích.
Z výše uvedeného vyplývá, že preventivně není strážník oprávněn zastavovat vozidlo. Pokud Vás však z výše uvedeného důvodu zastaví, má právo mimo jiné i zjišťovat totožnost, provést orientační vyšetření na alkohol a jiné návykové látky apod. Pokud Vám není znám důvod, máte právo na to, aby Vám jej strážník sdělil, podle toho si pak můžete podat na jeho chování stížnost (na trestní oznámení to za daných okolností ještě nebude). Za "scházející" doklad totožnosti nelze už řadu let pokutovat, protože takový přestupek již neexistuje. A zase máte právo na to, aby Vám strážník sdělil, co je důvodem ke zjišťování totožnosti. Ty jsou taxativně uvedeny v § 12 odst. 2 zákona o obecní policii (najdete na našich stránkách pod Menu). V jiném případě nemá strážník právo zjišťovat totožnost osoby.
ad B)
Na kole je zakázáno jezdit po chodníku (vyjma dítěte mladšího deseti let), to je možné pokutovat i ze strany strážníka. Jinak pokutovat lze (alkohol ale nelze na místě v blokovém řízení), neboť se stále pohybujete po pozemní komunikaci (tou je i chodník).
ad C)
To nelze takto kategoricky říci, záleží na okolnostech resp. důkazech. Platí zásada, že Vám musí být spolehlivě prokázán přestupek, nikoli že Vy musíte prokazovat svoji nevinu.
S pozdravem Jan Roneš, provozovatel
www.obecnipolicie.cz
Předmět : E-scooter
Dobrý den pane Roneši.
Prosil bych váš právní názor na používání tzv. E-scooterů, a také koloběžek poháněných spalovacím motorem na pozemní komunikaci.Dále by mne zajímalo jestli můžu na pozemních komunikacích, za jakých podmínek používat svépomocí vyrobené dvoustopé jízdní kolo(tříkolku) s přídavným elektromotorem.
Děkuji za odpověď.
Zdravím Vás !
Pro silniční vozidlo jednotlivě vyrobené, které nepodléhá registraci, se vydává technické osvědčení silničního vozidla. Pro potřeby provozu tohoto vozidla na pozemních komunikacích se vystavuje výpis z technického osvědčení silničního vozidla, kterým se jeho provozovatel prokazuje při kontrole prováděné Policií České republiky při dohledu na bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích; toto neplatí pro jízdní kolo, potahové vozidlo a ruční vozík. Technická způsobilost jízdních kol, potahových vozidel a ručních vozíků se neschvaluje. Podmínkou pro jejich užití v provozu na pozemních komunikacích je splnění technických požadavků uvedených v příloze č. 13 vyhlášky č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů. Zde je mimo jiné stanoveno, že jízdní kolo (koloběžka, tříkolka apod. se považuje z hlediska právních předpisů též za jízdní kolo) může být vybaveno dodatečně pomocným motorkem, jestliže :
a) bude nadále zachován původní charakter jízdního kola,
b) pomocný motorek bude přiměřeně plnit podmínky ustanovení § 19 zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů ( technicky způsobilý motorek),
c) jeho výkon nepřesáhne 1 kW,
d) v případě použití spalovacího motoru, nebude mít takový motor objem válce(ů) větší než 50 cm3,
e) maximální konstrukční rychlost nebude vyšší než 25 km/h,
f) montáž pohonného systému (motor, nádrž paliva nebo akumulátor) na jízdní kolo se nevyžádá zásah do jeho nosných částí.
Pokud vozidlo splňuje všechny výše uvedené požadavky, považuje se pro potřeby této vyhlášky nadále za jízdní kolo. V opačném případě se jedná o silniční motorové vozidlo kategorie L, které podléhá registraci dle výše uvedeného zákona.
E-scooter není vozidlo poháněné lidskou silou, a proto jde o motorové vozidlo kategorie L.
S pozdravem Jan Roneš, provozovatel
www.obecnipolicie.cz
Předmět : Zařazení vozidla do kategorie – minibike
Dobrý den,
chtěl jsem se zeptat jestli muže minibike na normální silnici když nemá osvětleni a řidič jezdí bez helmy děkuji za odpověď. K.
Zdravím Vás !
Dle zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích lze na pozemních komunikacích provozovat pouze takové silniční vozidlo, které je technicky způsobilé k provozu na pozemních komunikacích. V daném případě jde o vozidlo kategorie L (motorová vozidla zpravidla s méně než čtyřmi koly), které lze provozovat na pozemních komunikacích jen s registrační značkou a
platnou STK. Zákon o provozu na pozemních komunikacích pak stanoví, že motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová světla a potkávací nebo světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno. Tento zákon také stanoví při jízdě na motocyklu resp. mopedu povinnost užít ochrannou přilbu schváleného typu.
S pozdravem Jan Roneš, provozovatel
www.obecnipolicie.cz