Slovensko - vyhláška 464/2009 Z.z.
- j-z
- Administrátor
- Příspěvky: 718
- Registrován: ned 06. črc 2014 13:47:50
- Fotky: http://www.motokolari.cz/app.php/gallery/album/4
Slovensko - vyhláška 464/2009 Z.z.
Pro zajímavost uvádím slovenskou obdobu vyhlášky 341/2002 Sb.
§ 23
Bicykel s pomocným motorčekom
(1) Najväčšia konštrukčná rýchlosť bicykla s pomocným motorčekom nesmie prevyšovať 25 km.h-1.
(2) Bicykel s pomocným motorčekom musí spĺňať technické požiadavky ustanovené v § 22.
(3) Montáž pohonného systému ako sú napríklad motor, nádrž paliva alebo akumulátor nesmie vyžadovať zásah do nosných konštrukcií bicykla.
(4) Najväčší menovitý výkon pomocného motorčeka nesmie presiahnuť 0,25 kW, jeho výkon sa progresívne musí znižovať a nakoniec prerušiť vtedy, keď bicykel s pomocným motorčekom dosiahne rýchlosť 25 km.h-1 alebo aj skôr, keď cyklista prestane šliapať do pedálov.
(5) Hladina vonkajšieho zvuku bicykla s pomocným motorčekom meraná podľa podmienok ako pri vozidle kategórie L nesmie prevyšovať 66 dB(A).
Já si z toho beru, že na Slovensku mají limit ještě níže (250W místo 1kW)!
Aktualizace příspěvku k 6.4.2016
15.3.2016 vyšla v platnost vyhláška 117/2016, která mění vyhlášku Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 169/2010 Z.z. (čert aby se v tom vyznal). Novinkou je, že mezi druhy vozidel se nově zmiňuje:
"Bicykel s pohonným systémom – pedálový bicykel vybavený pomocným pohonom so základným cieľom pomôcť prišliapaní dopedálov, pričom výkon pomocného pohonu sa preruší, keď vozidlo dosiahne rýchlosť 25km•h-1 a maximálny trvalý menovitý a lebo čistý výkon niejeväčší ako 1000W; trojkolesový alebo štvorkolesový bicykel s pohonným systémom je rovnako považovaný za bicykel s pohonným systémom;
za bicykel s pohonným systémom sa nepovažuje pedálový bicykel, ktorý je vybavený pomocným elektrickým motorom s maximálnym trvalým menovitým výkonom 250W alebo menej, ktorého výkon sa preruší, keď cyklista prestane šliapať do pedálov, a postupne sa znižuje a nakoniec sa preruší skôr, ako vozidlo dosiahne rýchlosť 25km•h-1,“
Já bych si to vyložil tak, že se nově připouští existence motokol se spalovákem, které předtím slovenské zákony vlastně neznaly (byl to jen "malý motocykel"). Nic se tedy nezměnilo, jen se jasně naznačuje, že to není nemotorové vozidlo, jako je v ČR.
§ 23
Bicykel s pomocným motorčekom
(1) Najväčšia konštrukčná rýchlosť bicykla s pomocným motorčekom nesmie prevyšovať 25 km.h-1.
(2) Bicykel s pomocným motorčekom musí spĺňať technické požiadavky ustanovené v § 22.
(3) Montáž pohonného systému ako sú napríklad motor, nádrž paliva alebo akumulátor nesmie vyžadovať zásah do nosných konštrukcií bicykla.
(4) Najväčší menovitý výkon pomocného motorčeka nesmie presiahnuť 0,25 kW, jeho výkon sa progresívne musí znižovať a nakoniec prerušiť vtedy, keď bicykel s pomocným motorčekom dosiahne rýchlosť 25 km.h-1 alebo aj skôr, keď cyklista prestane šliapať do pedálov.
(5) Hladina vonkajšieho zvuku bicykla s pomocným motorčekom meraná podľa podmienok ako pri vozidle kategórie L nesmie prevyšovať 66 dB(A).
Já si z toho beru, že na Slovensku mají limit ještě níže (250W místo 1kW)!
Aktualizace příspěvku k 6.4.2016
15.3.2016 vyšla v platnost vyhláška 117/2016, která mění vyhlášku Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 169/2010 Z.z. (čert aby se v tom vyznal). Novinkou je, že mezi druhy vozidel se nově zmiňuje:
"Bicykel s pohonným systémom – pedálový bicykel vybavený pomocným pohonom so základným cieľom pomôcť prišliapaní dopedálov, pričom výkon pomocného pohonu sa preruší, keď vozidlo dosiahne rýchlosť 25km•h-1 a maximálny trvalý menovitý a lebo čistý výkon niejeväčší ako 1000W; trojkolesový alebo štvorkolesový bicykel s pohonným systémom je rovnako považovaný za bicykel s pohonným systémom;
za bicykel s pohonným systémom sa nepovažuje pedálový bicykel, ktorý je vybavený pomocným elektrickým motorom s maximálnym trvalým menovitým výkonom 250W alebo menej, ktorého výkon sa preruší, keď cyklista prestane šliapať do pedálov, a postupne sa znižuje a nakoniec sa preruší skôr, ako vozidlo dosiahne rýchlosť 25km•h-1,“
Já bych si to vyložil tak, že se nově připouští existence motokol se spalovákem, které předtím slovenské zákony vlastně neznaly (byl to jen "malý motocykel"). Nic se tedy nezměnilo, jen se jasně naznačuje, že to není nemotorové vozidlo, jako je v ČR.
Re: Slovensko - vyhláška 464/2009 Z.z.
Na Slovensku je Afganistan 
A harleaci co jazdia bez tlmicov su ako v pohode?...svinstvo....ale zastopcovia ludu su najkompetetnejsi a vsetkemu rozumia....slava im....su potrebny !

A harleaci co jazdia bez tlmicov su ako v pohode?...svinstvo....ale zastopcovia ludu su najkompetetnejsi a vsetkemu rozumia....slava im....su potrebny !
Re: Slovensko - vyhláška 464/2009 Z.z.
§ 23
Bicykel s pomocným motorčekom
(1) Najväčšia konštrukčná rýchlosť bicykla s pomocným motorčekom nesmie prevyšovať 25 km • h-1.
(2) Bicykel s pomocným motorčekom musí spĺňať technické požiadavky ustanovené v § 22 a technické požiadavky najmenej v rozsahu technickej normy.42a)
(3) Montáž pohonného systému, ako sú napríklad motor, nádrž paliva alebo akumulátor, nesmie vyžadovať zásah do nosných konštrukcií bicykla.
(4) Najväčší menovitý výkon pomocného motorčeka nesmie presiahnuť 0,25 kW, jeho výkon sa progresívne musí znižovať a nakoniec prerušiť vtedy, keď bicykel s pomocným motorčekom dosiahne rýchlosť 25 km • h-1 alebo aj skôr, keď cyklista prestane šliapať do pedálov.
(5) Hladina vonkajšieho zvuku bicykla s pomocným motorčekom meraná podľa podmienok ako pri vozidle kategórie L nesmie prevyšovať 66 dB(A).
§ 24
norma 42a) STN EN 15194 Bicykle. Bicykle na elektrický pohon. Bicykle EPAC.
čiže výkon 250W platí len na elektrický pohon
Pre motobicykel platí max objem do 50cm3 a do max konštrukčnej rýchlosti 25km/h.
Bicykel s pomocným motorčekom
(1) Najväčšia konštrukčná rýchlosť bicykla s pomocným motorčekom nesmie prevyšovať 25 km • h-1.
(2) Bicykel s pomocným motorčekom musí spĺňať technické požiadavky ustanovené v § 22 a technické požiadavky najmenej v rozsahu technickej normy.42a)
(3) Montáž pohonného systému, ako sú napríklad motor, nádrž paliva alebo akumulátor, nesmie vyžadovať zásah do nosných konštrukcií bicykla.
(4) Najväčší menovitý výkon pomocného motorčeka nesmie presiahnuť 0,25 kW, jeho výkon sa progresívne musí znižovať a nakoniec prerušiť vtedy, keď bicykel s pomocným motorčekom dosiahne rýchlosť 25 km • h-1 alebo aj skôr, keď cyklista prestane šliapať do pedálov.
(5) Hladina vonkajšieho zvuku bicykla s pomocným motorčekom meraná podľa podmienok ako pri vozidle kategórie L nesmie prevyšovať 66 dB(A).
§ 24
norma 42a) STN EN 15194 Bicykle. Bicykle na elektrický pohon. Bicykle EPAC.
čiže výkon 250W platí len na elektrický pohon
Pre motobicykel platí max objem do 50cm3 a do max konštrukčnej rýchlosti 25km/h.
- j-z
- Administrátor
- Příspěvky: 718
- Registrován: ned 06. črc 2014 13:47:50
- Fotky: http://www.motokolari.cz/app.php/gallery/album/4
Re: Slovensko - vyhláška 464/2009 Z.z.
Teda já ze znění té vyhlášky bych to takhle nepochopil.mp3k píše:§ 23
Bicykel s pomocným motorčekom
...
norma 42a) STN EN 15194 Bicykle. Bicykle na elektrický pohon. Bicykle EPAC.
čiže výkon 250W platí len na elektrický pohon
Pre motobicykel platí max objem do 50cm3 a do max konštrukčnej rýchlosti 25km/h.
Re: Slovensko - vyhláška 464/2009 Z.z.
To ani ja,musel som si vyhľadať normu 42a a tam je doplnené že tých 250W výkonu platí len na ebike.
V našej vyhláške sa neuvádza max výkon pre spaľovací motor,len že môže mať obsah do 50cm3 a max rýchlosť konštrukčnú rýchlosť do 25km/h.
A tiež sa vo vyhláške min.dopravy uvádza že po namontovaní pomoc.motorčeka sa musí zachovať funkčnosť bicykla/kolobežky,žiže klasicky sa pohybovať šlapaním do pedálov,kolobežka odrážaním.
A §22 je len norma že to musí mať svetlá a odrazka...
Škoda že na SK nikto nemontuje tieto motobike,lepšie povedané nevydáva certifikáty na sady na motobike...
V našej vyhláške sa neuvádza max výkon pre spaľovací motor,len že môže mať obsah do 50cm3 a max rýchlosť konštrukčnú rýchlosť do 25km/h.
A tiež sa vo vyhláške min.dopravy uvádza že po namontovaní pomoc.motorčeka sa musí zachovať funkčnosť bicykla/kolobežky,žiže klasicky sa pohybovať šlapaním do pedálov,kolobežka odrážaním.
A §22 je len norma že to musí mať svetlá a odrazka...
Škoda že na SK nikto nemontuje tieto motobike,lepšie povedané nevydáva certifikáty na sady na motobike...
- j-z
- Administrátor
- Příspěvky: 718
- Registrován: ned 06. črc 2014 13:47:50
- Fotky: http://www.motokolari.cz/app.php/gallery/album/4
Re: Slovensko - vyhláška 464/2009 Z.z.
A kde v té slovenské vyhlášce je ta zmínka o objemu? Z toho co je citováno podle mě nic takového nevyplývá. Z novelizované vyhl. § 23, odst. (2) lze jen pochopit upřesnění, že pro e-kola platí i ta EU norma. Odst. (4) vyhl. prostě platí obecně bez výjimky, zároveň je třeba říct, že vyhlášky jsou nadřazené normám.mp3k píše:To ani ja,musel som si vyhľadať normu 42a a tam je doplnené že tých 250W výkonu platí len na ebike.
V našej vyhláške sa neuvádza max výkon pre spaľovací motor,len že môže mať obsah do 50cm3 a max rýchlosť konštrukčnú rýchlosť do 25km/h.
A tiež sa vo vyhláške min.dopravy uvádza že po namontovaní pomoc.motorčeka sa musí zachovať funkčnosť bicykla/kolobežky,žiže klasicky sa pohybovať šlapaním do pedálov,kolobežka odrážaním.
A §22 je len norma že to musí mať svetlá a odrazka...
Škoda že na SK nikto nemontuje tieto motobike,lepšie povedané nevydáva certifikáty na sady na motobike...
Re: Slovensko - vyhláška 464/2009 Z.z.
A v Cechah a na morave kto vydava certifikaty ? Tam si to kazdy montuje ako na Slovensku...ci nie....e darky ci Hombrac davaju certifikat ??? Myslim ze nie....vidis polisov tak vypnes motor a slapes....nevidis tak pridas plyn...

Re: Slovensko - vyhláška 464/2009 Z.z.
To mas ako s priznanim majetku u poslancov...maju vyssiu rychlost tak ...sliapu do pedalov...a ked nie je vidiet tak ficia v aeroplanoch....to su smernice EU 

Re: Slovensko - vyhláška 464/2009 Z.z.
Je to vo vyhlaške o skupinách vodičských oprávnení kde sa za moped/malí motocykel považuje taký ktorý má objem nad 50cm3 alebo ktorý má konštrukčú rýchlosť nad 25km/h.j-z píše:A kde v té slovenské vyhlášce je ta zmínka o objemu? Z toho co je citováno podle mě nic takového nevyplývá. Z novelizované vyhl. § 23, odst. (2) lze jen pochopit upřesnění, že pro e-kola platí i ta EU norma. Odst. (4) vyhl. prostě platí obecně bez výjimky, zároveň je třeba říct, že vyhlášky jsou nadřazené normám.mp3k píše:To ani ja,musel som si vyhľadať normu 42a a tam je doplnené že tých 250W výkonu platí len na ebike.
V našej vyhláške sa neuvádza max výkon pre spaľovací motor,len že môže mať obsah do 50cm3 a max rýchlosť konštrukčnú rýchlosť do 25km/h.
A tiež sa vo vyhláške min.dopravy uvádza že po namontovaní pomoc.motorčeka sa musí zachovať funkčnosť bicykla/kolobežky,žiže klasicky sa pohybovať šlapaním do pedálov,kolobežka odrážaním.
A §22 je len norma že to musí mať svetlá a odrazka...
Škoda že na SK nikto nemontuje tieto motobike,lepšie povedané nevydáva certifikáty na sady na motobike...
Taký už musí mať SPZ,STK,poistku a riadiť sa musí s platným vodičským preukazom.AM1
Re: Slovensko - vyhláška 464/2009 Z.z.
Hele.Kluci Slovenský.Vy to tam máte nějak servilně Euro-Bruselský zařízený.Tak Vám to nařídili a teďmp3k píše:Je to vo vyhlaške o skupinách vodičských oprávnení kde sa za moped/malí motocykel považuje taký ktorý má objem nad 50cm3 alebo ktorý má konštrukčú rýchlosť nad 25km/h.j-z píše:A kde v té slovenské vyhlášce je ta zmínka o objemu? Z toho co je citováno podle mě nic takového nevyplývá. Z novelizované vyhl. § 23, odst. (2) lze jen pochopit upřesnění, že pro e-kola platí i ta EU norma. Odst. (4) vyhl. prostě platí obecně bez výjimky, zároveň je třeba říct, že vyhlášky jsou nadřazené normám.mp3k píše:To ani ja,musel som si vyhľadať normu 42a a tam je doplnené že tých 250W výkonu platí len na ebike.
V našej vyhláške sa neuvádza max výkon pre spaľovací motor,len že môže mať obsah do 50cm3 a max rýchlosť konštrukčnú rýchlosť do 25km/h.
A tiež sa vo vyhláške min.dopravy uvádza že po namontovaní pomoc.motorčeka sa musí zachovať funkčnosť bicykla/kolobežky,žiže klasicky sa pohybovať šlapaním do pedálov,kolobežka odrážaním.
A §22 je len norma že to musí mať svetlá a odrazka...
Škoda že na SK nikto nemontuje tieto motobike,lepšie povedané nevydáva certifikáty na sady na motobike...
Taký už musí mať SPZ,STK,poistku a riadiť sa musí s platným vodičským preukazom.AM1
to řešíte.V Čechách máme vyhl.341/2002 a tam je to dané zcela jasně.Bez Bruselu.Na Slovensko snad
ještě spalovací motory nedorazily.Takže je to kočkopes.E-bike nikdo neřeší. To je Brusel.Snad jenom
prodejci kteří vydají nějaký podivný certifikát pro EU.Velice významný politik řekl ,JSME V UNII ,ALE
NEMUSÍME VŠECHNO SEŽRAT CO NÁM NADIKTUJÍ.Takže naše národní 341 je jasná.
NO ,a jaká je pointa příběhu?
Když spadneš na držku, tak Ty se máš šanci dostat do Euro-Bruselského fešáckého Krimu.

No a my pujdem rovnou na Bory.V tom je ten zákon naprosto dokonalej.Snad nebudu
obviněn z Pragocentrismu.No, a Ti/ pardon blbci/ kteří chtějí certifikát tak nikam nedojedou.
Na 250W se nikam dojet nedá.Nejlepší je napsat na ministersvo a poptat se jak to je.Byrokrat
to všechno preventivně zakáže.I takoví jsou mezi náma blbci .Je to vůbec možné??.Tor.
Re: Slovensko - vyhláška 464/2009 Z.z.
Takúto odpoveď na slovenskú legislatívu má slovenský dovozca motokolobežiek...
Právne názory na používanie motorizovaných bicyklov/kolobežiek na verejných komunikáciách SR sa aj napriek relatívne jasnej formulácii právnych predpisov SR v značnej miere líšia, avšak my sme presvedčení o správnosti nižšie uvedených tvrdení.
.
Do akej skupiny vozidiel je možné motokolobežku CROSCO principálne / legislatívne zaradiť?
Kolobežky sú u nás vnímané rovnako ako bicykle (s/bez pomocného motorčeka) ako nemotorové vozidlá kde sa jazdí v sede alebo v stoji, ktoré sú ovládané pomocou riadidiel, ktoré sú poháňané ľudskou silou pedálovaním resp. odrážaním sa nohou a v prípade existencie pomocného motorčeka nesmie bicykel/kolobežka stratiť svoj pôvodný charakter, t.j. možnosť naďalej jazdiť pri vypnutom motore pomocou ľudskej sily. Motokolobežka CROSCO to v plnej miere spĺňa…
Motokolobežka CROSCO je vo svojom štandardnom prevedení v zmysle tu uvedeného, ako aj v zmysle vyhlášky č. 464/2009 ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prevádzke vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách (§ 20-25), podľa nášho právneho názoru a s potvrdením od Prezídia PZ SR (e-mail dole) rovnako ako bicykel nemotorovým vozidlom spĺňajúcim všetky zákonné predpoklady pre jazdu aj po verejných komunikáciách SR.
.
Je možné jazdiť s motokolobežkou CROSCO po verejných komunikáciách v SR?
Motokolobežka CROSCO* je v zmysle platnej legislatívy SR** (Zákon 8/2009 Z.z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov) obdobne ako bicykel s pomocným motorčekom “nemotorovým vozidlom”, ktoré je pri dodržaní ostatných pravidiel cestnej premávky a technických požiadaviek (osvetlenie a pod.) oprávnené na jazdu na verejných komunikáciách ako vozidlo kategórie V.
Podľa tohoto zákona (§2 písm. m)) platí, že:
m) nemotorovým vozidlom prípojné vozidlo, vozidlo pohybujúce sa pomocou ľudskej sily alebo zvieracej sily s výnimkou prípadov pod ľa písmena f) a bicykel vybavený pomocným motorom so zdvihovým objemom valcov nepresahujúcim 50 cm3 s konštrukčnou rýchlosťou neprevyšujúcou 25 km.h-1 alebo bicykel vybavený pomocným elektrickým motorom s trvalým menovitým výkonom do 0,25 kW, ktorého výkon sa progresívne znižuje a nakoniec sa preruší, keď vozidlo dosiahne rýchlosť 25 km.h-1 alebo keď vodič prestane šliapať do pedálov,
Podľa tohoto zákona (čl. VI písm. 11)) platí, že:
Kategória V – ostatné vozidlá, ktoré sa nedajú zaradiť do predchádzajúcich kategórií – patria sem (o.i.)
d) kolobežky – nemotorové vozidlá pohybujúce sa pomocou ľudskej sily nožným odrážaním, ktoré sú ovládané kolobežkárom pomocou riadidiel tak, že sedí na sedadle kolobežky alebo stojí a drží sa riadidiel,
e) kolobežky s pomocným motorčekom – kolobežky, pričom na pohon okrem ľudskej sily slúži aj pomocný motorček,…
.
Je možné jazdiť s motokolobežkou CROSCO bez vodičského oprávnenia?
Pri jazde na motokolobežke CROSCO* nie je v zmysle platnej legislatívy SR** (Zákon 8.2009 Z.z. o cestnej premávke) potrebné aby bol užívateľ/vodič držiteľom vodičského oprávnenia (VP).
Podľa tohoto zákona (§ 75) platí, že:
(2) Do skupiny motorových vozidiel AM*** patria
a) dvojkolesové motorové vozidlá alebo trojkolesové motorové vozidlá s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou 25 až 45 km.h-1
1. ak ide o dvojkolesové vozidlo, motorom, ktorého zdvihový objem valcov motora nepresahuje 50 cm3 v prípade spaľovacieho motora alebo ktorého najväčší trvalý menovitý výkon nie je väčší ako 4 kW v prípade elektrického motora, atď….
.
Je možné jazdiť s motokolobežkou CROSCO bez technického preukazu, EČV/ŠPZ, STK, PzP resp. iných dokladov?
Motokolobežka CROSCO* je v zmysle platnej legislatívy SR** (viď vyššie) vozidlom kategórie V, ktoré nepodlieha schvaľovaniu, nepotrebuje TP (osvedčenie o evidencii vozidla), ŠPZ (evidenčné číslo vozidla), TK (technické kontroly) a EK (emisné kontroly) a nepotrebuje ani PZP (povinné zmluvné poistenie).
.
….. a na záver?
Pri jazde na motokolobežke CROSCO je vodič povinný dodržiavať predpisy a pravidlá cestnej premávky ako pri jazde na bicykli/kolobežke s pomocným motorčekom. Pre dodržanie predpisov v častiach týkajúcich sa povinnej technickej výbavy bicykla/kolobežky s pomocným motorčekom, ale hlavne kôli Vašej osobnej bezpečnosti, odporúčame pri jazde na motokolobežke CROSCO používať predné/zadné/bočné odrazové sklíčka prípadne reflexné pásky na odev, predné/zadné svetlo ako aj ochrannú cyklistickú prilbu (akú, kto a kde – to určuje vyhláška). Odrazové sklíčka predné/zadné/bočné môžu byť v zmysle Vyhlášky nahradené odrazovými materiálmi umiestnenými na odeve alebo obuvi vodiča bicykla/kolobežky s pomocným motorčekom – najefektívnejšie riešenie je vo forme reflexnej pásky na ľavom rukáve.
.
Kliknutím na link e-mail z PZ SR získate kópiu e-mailu z Prezídia PZ SR, ktorá potvrdzuje vyššie uvedené riadky, že jazdenie s CROSCOm na verejných komunikáciách SR je plne legálne aj bez VP, TP, ŠPZ atď.
.
Kliknutím na link certifikát získate kópiu certifikátu štátnej technickej skúšobne z domovskej krajiny výrobcu (ČR).
.
Vzhľadom na častosť javu “dvaja právnici = tri právne názory” a absenciu zodpovednej osoby**** za presné, explicitné a vyčerpávajúce vysvetlenie súvisiacej legislatívy prehlasujeme, že aj napriek vyššie uvedeným skutočnostiam zostáva rozhodnutie o kúpe resp. zodpovednosť za prevádzku motokolobežky CROSCO na verejných komunikáciách ako aj mimo nich plne v kompetencii resp. zodpovednosti vlastníka (užívateľa) motokolobežky CROSCO. Ďakujeme za pochopenie.
.
* v prípade zvýšenia maximálnej konštrukčnej rýchlosti motokolobežky CROSCO pomocou dodávaného ROLLER SETu nad štandardných 25km/h je s kolobežkou CROSCO možné v zmysle platnej legislatívy SR legálne jazdiť len mimo verejných komunikácií.
** aktuálne znenie príslušných právnych predpisov nájdete na stránkach http://www.zakonypreludi.sk/.
*** skupina AM je najnižšia možná kategória vodičského oprávnenia v zmysle legislatívy SR.
**** absolvovali sme e-mailovú korešpondenciu so zodpovednými pracovníkmi inštitúcií kam vyššie uvedené zákony/vyhlášky “patria” (Ministerstv dopravy, Prezídium PZ SR) ale s úplne protichodnými vyjadreniami, navyše niekedy úplne popierajúcimi existujúce znenie daného predpis.
http://www.unimoto.sk/wp-content/upload ... -PZ-SR.pdf
Právne názory na používanie motorizovaných bicyklov/kolobežiek na verejných komunikáciách SR sa aj napriek relatívne jasnej formulácii právnych predpisov SR v značnej miere líšia, avšak my sme presvedčení o správnosti nižšie uvedených tvrdení.
.
Do akej skupiny vozidiel je možné motokolobežku CROSCO principálne / legislatívne zaradiť?
Kolobežky sú u nás vnímané rovnako ako bicykle (s/bez pomocného motorčeka) ako nemotorové vozidlá kde sa jazdí v sede alebo v stoji, ktoré sú ovládané pomocou riadidiel, ktoré sú poháňané ľudskou silou pedálovaním resp. odrážaním sa nohou a v prípade existencie pomocného motorčeka nesmie bicykel/kolobežka stratiť svoj pôvodný charakter, t.j. možnosť naďalej jazdiť pri vypnutom motore pomocou ľudskej sily. Motokolobežka CROSCO to v plnej miere spĺňa…
Motokolobežka CROSCO je vo svojom štandardnom prevedení v zmysle tu uvedeného, ako aj v zmysle vyhlášky č. 464/2009 ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prevádzke vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách (§ 20-25), podľa nášho právneho názoru a s potvrdením od Prezídia PZ SR (e-mail dole) rovnako ako bicykel nemotorovým vozidlom spĺňajúcim všetky zákonné predpoklady pre jazdu aj po verejných komunikáciách SR.
.
Je možné jazdiť s motokolobežkou CROSCO po verejných komunikáciách v SR?
Motokolobežka CROSCO* je v zmysle platnej legislatívy SR** (Zákon 8/2009 Z.z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov) obdobne ako bicykel s pomocným motorčekom “nemotorovým vozidlom”, ktoré je pri dodržaní ostatných pravidiel cestnej premávky a technických požiadaviek (osvetlenie a pod.) oprávnené na jazdu na verejných komunikáciách ako vozidlo kategórie V.
Podľa tohoto zákona (§2 písm. m)) platí, že:
m) nemotorovým vozidlom prípojné vozidlo, vozidlo pohybujúce sa pomocou ľudskej sily alebo zvieracej sily s výnimkou prípadov pod ľa písmena f) a bicykel vybavený pomocným motorom so zdvihovým objemom valcov nepresahujúcim 50 cm3 s konštrukčnou rýchlosťou neprevyšujúcou 25 km.h-1 alebo bicykel vybavený pomocným elektrickým motorom s trvalým menovitým výkonom do 0,25 kW, ktorého výkon sa progresívne znižuje a nakoniec sa preruší, keď vozidlo dosiahne rýchlosť 25 km.h-1 alebo keď vodič prestane šliapať do pedálov,
Podľa tohoto zákona (čl. VI písm. 11)) platí, že:
Kategória V – ostatné vozidlá, ktoré sa nedajú zaradiť do predchádzajúcich kategórií – patria sem (o.i.)
d) kolobežky – nemotorové vozidlá pohybujúce sa pomocou ľudskej sily nožným odrážaním, ktoré sú ovládané kolobežkárom pomocou riadidiel tak, že sedí na sedadle kolobežky alebo stojí a drží sa riadidiel,
e) kolobežky s pomocným motorčekom – kolobežky, pričom na pohon okrem ľudskej sily slúži aj pomocný motorček,…
.
Je možné jazdiť s motokolobežkou CROSCO bez vodičského oprávnenia?
Pri jazde na motokolobežke CROSCO* nie je v zmysle platnej legislatívy SR** (Zákon 8.2009 Z.z. o cestnej premávke) potrebné aby bol užívateľ/vodič držiteľom vodičského oprávnenia (VP).
Podľa tohoto zákona (§ 75) platí, že:
(2) Do skupiny motorových vozidiel AM*** patria
a) dvojkolesové motorové vozidlá alebo trojkolesové motorové vozidlá s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou 25 až 45 km.h-1
1. ak ide o dvojkolesové vozidlo, motorom, ktorého zdvihový objem valcov motora nepresahuje 50 cm3 v prípade spaľovacieho motora alebo ktorého najväčší trvalý menovitý výkon nie je väčší ako 4 kW v prípade elektrického motora, atď….
.
Je možné jazdiť s motokolobežkou CROSCO bez technického preukazu, EČV/ŠPZ, STK, PzP resp. iných dokladov?
Motokolobežka CROSCO* je v zmysle platnej legislatívy SR** (viď vyššie) vozidlom kategórie V, ktoré nepodlieha schvaľovaniu, nepotrebuje TP (osvedčenie o evidencii vozidla), ŠPZ (evidenčné číslo vozidla), TK (technické kontroly) a EK (emisné kontroly) a nepotrebuje ani PZP (povinné zmluvné poistenie).
.
….. a na záver?
Pri jazde na motokolobežke CROSCO je vodič povinný dodržiavať predpisy a pravidlá cestnej premávky ako pri jazde na bicykli/kolobežke s pomocným motorčekom. Pre dodržanie predpisov v častiach týkajúcich sa povinnej technickej výbavy bicykla/kolobežky s pomocným motorčekom, ale hlavne kôli Vašej osobnej bezpečnosti, odporúčame pri jazde na motokolobežke CROSCO používať predné/zadné/bočné odrazové sklíčka prípadne reflexné pásky na odev, predné/zadné svetlo ako aj ochrannú cyklistickú prilbu (akú, kto a kde – to určuje vyhláška). Odrazové sklíčka predné/zadné/bočné môžu byť v zmysle Vyhlášky nahradené odrazovými materiálmi umiestnenými na odeve alebo obuvi vodiča bicykla/kolobežky s pomocným motorčekom – najefektívnejšie riešenie je vo forme reflexnej pásky na ľavom rukáve.
.
Kliknutím na link e-mail z PZ SR získate kópiu e-mailu z Prezídia PZ SR, ktorá potvrdzuje vyššie uvedené riadky, že jazdenie s CROSCOm na verejných komunikáciách SR je plne legálne aj bez VP, TP, ŠPZ atď.
.
Kliknutím na link certifikát získate kópiu certifikátu štátnej technickej skúšobne z domovskej krajiny výrobcu (ČR).
.
Vzhľadom na častosť javu “dvaja právnici = tri právne názory” a absenciu zodpovednej osoby**** za presné, explicitné a vyčerpávajúce vysvetlenie súvisiacej legislatívy prehlasujeme, že aj napriek vyššie uvedeným skutočnostiam zostáva rozhodnutie o kúpe resp. zodpovednosť za prevádzku motokolobežky CROSCO na verejných komunikáciách ako aj mimo nich plne v kompetencii resp. zodpovednosti vlastníka (užívateľa) motokolobežky CROSCO. Ďakujeme za pochopenie.
.
* v prípade zvýšenia maximálnej konštrukčnej rýchlosti motokolobežky CROSCO pomocou dodávaného ROLLER SETu nad štandardných 25km/h je s kolobežkou CROSCO možné v zmysle platnej legislatívy SR legálne jazdiť len mimo verejných komunikácií.
** aktuálne znenie príslušných právnych predpisov nájdete na stránkach http://www.zakonypreludi.sk/.
*** skupina AM je najnižšia možná kategória vodičského oprávnenia v zmysle legislatívy SR.
**** absolvovali sme e-mailovú korešpondenciu so zodpovednými pracovníkmi inštitúcií kam vyššie uvedené zákony/vyhlášky “patria” (Ministerstv dopravy, Prezídium PZ SR) ale s úplne protichodnými vyjadreniami, navyše niekedy úplne popierajúcimi existujúce znenie daného predpis.
http://www.unimoto.sk/wp-content/upload ... -PZ-SR.pdf
Re: Slovensko - vyhláška 464/2009 Z.z.
http://krimi.joj.sk/krimi-archiv/2016-03-20-krimi.html pozrite si rubriku ako to nespackat kde policajný vyceprezident hovorí že každe vozidlo s motorom je vlastne motorové vozidlo na ktore ptrebujete PZP,VP a EC ..tak ako to je ?
Re: Slovensko - vyhláška 464/2009 Z.z.
stale je to definovane ako BICYKEL! aj ked s pomocnym motorcekom. cize ak by ma zastavili policajti, poviem je to bicykel s pomocnym motorcekom. nieje to motocykel, ale bicykel a na bicykel netreba ziadne papiere. pokial motor splna poziadavky (a aj ked ich nesplna - ako zistia objem motora, ci ma 50, alebo 70?), tak by nemal byt problem...
Re: Slovensko - vyhláška 464/2009 Z.z.
a ze kazde vozidlo s motorompeter píše:http://krimi.joj.sk/krimi-archiv/2016-03-20-krimi.html pozrite si rubriku ako to nespackat kde policajný vyceprezident hovorí že každe vozidlo s motorom je vlastne motorové vozidlo na ktore ptrebujete PZP,VP a EC ..tak ako to je ?


-
- Příspěvky: 488
- Registrován: stř 22. dub 2015 12:11:54
- Fotky: http://www.moto-kola.estranky.cz/
- Kontaktovat uživatele:
Re: Slovensko - vyhláška 464/2009 Z.z.
tak dlouho do toho budete rýpat až si toho všimne nějaký kokot a zakážou to všude .................
- j-z
- Administrátor
- Příspěvky: 718
- Registrován: ned 06. črc 2014 13:47:50
- Fotky: http://www.motokolari.cz/app.php/gallery/album/4
Re: Slovensko - vyhláška 464/2009 Z.z.
Nebo má někdo jiný výklad?j-z píše:...
Aktualizace příspěvku 6.4.2016
15.3.2016 vyšla v platnost vyhláška 117/2016, která mění vyhlášku Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 169/2010 Z.z. (čert aby se v tom vyznal). Novinkou je, že mezi druhy vozidel se nově zmiňuje:
"Bicykel s pohonným systémom – pedálový bicykel vybavený pomocným pohonom so
základným cieľom pomôcť prišliapaní dopedálov, pričom výkon pomocného pohonu sa
preruší, keď vozidlo dosiahne rýchlosť 25km•h-1 a maximálny trvalý menovitý a lebo čistý
výkon niejeväčší ako 1000W; trojkolesový alebo štvorkolesový bicykel s pohonným
systémom je rovnako považovaný za bicykel s pohonným systémom;
za bicykel s pohonným systémom sa nepovažuje pedálový bicykel, ktorý je vybavený
pomocným elektrickým motorom s maximálnym trvalým menovitým výkonom 250W alebo
menej, ktorého výkon sa preruší, keď cyklista prestane šliapať do pedálov, a postupne sa
znižuje a nakoniec sa preruší skôr, ako vozidlo dosiahne rýchlosť 25km•h-1,“
Já bych si to vyložil tak, že se nově připouští existence motokol se spalovákem, které předtím slovenské zákony vlastně neznaly (byl to jen "malý motocykel"). Nic se tedy nezměnilo, jen se jasně naznačuje, že to není nemotorové vozidlo, jako je v ČR.
Re: Slovensko - vyhláška 464/2009 Z.z.
pravdu masbo-to píše:tak dlouho do toho budete rýpat až si toho všimne nějaký kokot a zakážou to všude .................
Vyhlaška moto bicykla pre slovensko
Ahojte chcem sa spýtat ako to naozaj je a či môžem jazdit na moto bicykli bez vodičského preukazu s motorčekom do 48ccm a max rychlostou ako je uvedene 25km/h pytam sa preto lebo niekto mi povie že vodičak treba a niekto že netreba tak ako to naozaj je.
Re: Slovensko - vyhláška 464/2009 Z.z.
Definitívne vždy záleží na tom, čo povie žaldár až ťa zastaví niekde na verejné ceste pre motorové vozidlá.
Madhu
Madhu
Re: Slovensko - vyhláška 464/2009 Z.z.
V roku 2016 ma zastavila policajná hliadka,na bicykli s pomocným benzínovým motorčekom a silou mocou mi chceli dať pokutu. Vyhrážal sa mi správnym riadením na dopravnom inšpektoráte a vysokou pokutou.keď som mu povedal že beriem do správne riadenie tak od pokuty upustil. Nafotil si bicykel a nadiktoval som mu nacionále. Odvtedy už ma nikto nezastavil tvária sa ako keby ma na bicykli nevideli.
- j-z
- Administrátor
- Příspěvky: 718
- Registrován: ned 06. črc 2014 13:47:50
- Fotky: http://www.motokolari.cz/app.php/gallery/album/4
Re: Slovensko - vyhláška 464/2009 Z.z.
Jeden dopis z PSK.
Zdroj: https://www.facebook.com/groups/145150889489716/
Zdroj: https://www.facebook.com/groups/145150889489716/
- j-z
- Administrátor
- Příspěvky: 718
- Registrován: ned 06. črc 2014 13:47:50
- Fotky: http://www.motokolari.cz/app.php/gallery/album/4
Re: Slovensko - vyhláška 464/2009 Z.z.
A další střípek do mozaiky.
https://www.facebook.com/groups/my.moto ... 474822452/
Zdroj: