Stránka 1 z 1

Svorníky válce motoru

Napsal: ned 25. čer 2017 21:34:41
od nulrum
Zdravím,
mám dotaz: svorníky co drží hlavu motoru k tělu motoru, musí být nějak specialně upravované (kalené, popouštěné ap.) nebo lze použít obyčejnou závitovou tyč. Nejsem strojař a tohle mi nějak uniká. Vadí třeba, že by byly ty závity po celé délce oproti originálu nebo je materiál obyč. závitové tyče moc měký a vytahoval by se či jaké jiné problémy by mohly vzniknout. Prosím o vysvětlení. Děkuji.

Re: Svorníky válce motoru

Napsal: pon 26. čer 2017 13:55:10
od Madhu
Závitová tyč je nevhodné řešení jednak z principu zpracování a jednak z důvodu potřebných konstrukčních vlastností použitého materiálu svorníku, tj. šroubu válce a hlavy motoru.
Svorník motoru je vlastně účelově upraven pevnostní šroub, kdežto závitová tyč žádné z těchto potřebných vlastností nemá.
U závitové tyče nikdo nutně nepočítá s houževnatostí materiálu (vrubovou, statickou, dynamickou, lomovou . . .) tak, jako je tomu u svorníku.
Na svorníku motoru je válcovaný závit s určitou přesností toleranční třídy s čímž také navíc dochází k jeho "zhuštění". To jsou dvě věci které se doplňují.

I když je svorník upevněn v bloku motoru z hliníkové slitiny, přesto je tepelná roztažnost jedna z nejdůležitějších hledisek jeho aplikace (hliník má jinou tepelnou roztažnost než ocel).
Svorníky motoru jsou zatěžovány silami které se vlivem tepla motoru neustále mění. Ano závitová tyč bude mít na rozdíl od svorníku díky závitu po celé délce zcela jistě i jinou tepelnou roztažnost a pokud by jsi jí spočítal, zjistíš, že se jednak bude závitová tyč vibracemi v kombinaci s teplem motoru v provozu povolovat, nebo časem i praskne atp.
Vlivem tepla totiž pracuje přirozeně nejen svorník ale i blok, válec, hlava motoru a to v jisté předem promyšlené symbióze.
Se vším tedy při vývoji konstruktér počítal a není dobré nahrazovat důležité strojní části něčím jiným, pokud nevíme opravdu co děláme.

Závitové tyče se běžně používají na zcela jiné aplikace a to zejména ve stavebnictví a strojírenství, kde není počítáno s konkrétním nárokem na jejich pevnost (materiálové vlastnosti) ani na přesnost závitu.

Re: Svorníky válce motoru

Napsal: pon 26. čer 2017 18:55:13
od nulrum
Děkuju moc za vycerpavajici odpoved. Hold jako strojar vis o daném problemu daleko vic nez ja. Neco jsem v podvedomi mel jeste ze skoly, ale jako slaboproudar jsem mel "strojirenstvi" jen v prvnim jaru a jeste jako okrajovy predmet. Vubec me treba nenapadlo co bude "obycejne" zelezo delat v hlinikovem zavitu, ze se uz pri konstrukci pocita s necim definovanym.
Diky moc.

Re: Svorníky válce motoru

Napsal: pon 26. čer 2017 19:38:19
od Tor158
Mně by zajímalo jaký je rozdíl mezi pevnostní třídou závitové
tyče a pevnostní třídou pevnostního šroubu. :lol: Podívejte se do
tabulek.Bude to překvapivé zjištění. :shock:

Re: Svorníky válce motoru

Napsal: pon 26. čer 2017 22:13:55
od Madhu
Třeba ten závit Tore 158 je podstatný. Jednak závit po celé délce svorníku a poté do bloku se běžně dělá u motorů větší než nad hlavu motoru ke stažení s válcem.
Do tabulek se koukat nemusím. Závitová tyč je už špatně dřív, než začneme řešit materiál.
Jen Ti tedy ještě připomenu větu Nulruma kterému jsem odpovídal "nebo lze použít obyčejnou závitovou tyč".
Madhu

Re: Svorníky válce motoru

Napsal: úte 27. čer 2017 7:12:20
od Tor158
Závitová tyč je dělaná a tepelně zpracovaná jako šroub.
Jenom nemá hlavu a závit je po celé délce.Každá tyč
je zařazena do stejné pevnostní třídy jako šroub.Takže
si mužeme koupit jakoukoliv jakost dle ČSN-respektive DIN.
Samozřejmě v železářství si koupíte nějaký neoznačený šmejd..
Používám je normálně, na válci i k úchytům.Bez problému.Tor.

Re: Svorníky válce motoru

Napsal: úte 27. čer 2017 17:40:46
od j-z
No, já to řešil tak, že jsem koupil pevnostní šrouby přiměřené délky, uřízl hlavy, dodělal chybějící závit (nebyl v celé délce), a tím dodělaným (méně pevným) závitem dal hore.

Re: Svorníky válce motoru

Napsal: ned 16. črc 2017 20:28:29
od icemanracing
Z pohledu motoraře vám povim toto..hlavové šrouby jsou dokonce dělané tak, že když je dotáhnete na předepsaný moment, trochu se natáhnout a tak máte jistotu, že bude hlava držet ve všech teplotách.

Re: Svorníky válce motoru

Napsal: stř 04. zář 2019 11:26:11
od molca
A ten moment je napsaný kde? Pokud to ukroutím bude to můj problém?

Re: Svorníky válce motoru

Napsal: sob 07. zář 2019 8:41:26
od j-z
molca píše: stř 04. zář 2019 11:26:11 A ten moment je napsaný kde? Pokud to ukroutím bude to můj problém?
Bude ;-). Ale dá se vyřešit, svorník se ukroutí většinou u hlavy.
Hlavní zásadou je, že se šrouby utahují za studena.

Re: Svorníky válce motoru

Napsal: čtv 12. zář 2019 8:59:26
od molca
Ne zchladne rychleji ta hlava, než ty šrouby? Hlava by se měla dotahoval za tepla ne?

Re: Svorníky válce motoru

Napsal: čtv 12. zář 2019 21:13:38
od j-z
Zkoušel jsem to jednou za tepla, jak to vychladlo, jeden svorník rupnul. Koupil jsem pevnostní a tohohle se příště vyvaroval.