Typy motokol


Co je vlastně motokolo? Wikipedia zná pouze výraz "motorové kolo", cituji:

Motorové kolo je jízdní kolo, které je doplněno o motor a převod síly, díky kterým je možné jet na kole vyšší rychlostí, než kterou umožňuje aktuální výkon cyklisty, případně i zcela bez šlapání. Na rozdíl od motocyklu zde ovšem zůstává možnost pohybu pouze šlapáním.

Rozdíl mezi motorovým kolem a mopedem není zcela ostrý. Mopedem se obvykle rozumí dopravní prostředek, kde už je pohon lidskou silou spíše nouzovým a základem je pohon motorový, naopak u motorového kola se spíše předpokládá základní pohon lidskou silou a motor jako výpomoc, když lidské síly docházejí. Tomu odpovídá robustnější a těžší stavba mopedu, která od počátku počítá s motorizací a je jí přizpůsobena, v kontrastu s motorovým kolem, kde je motor často na jízdní kolo fakticky doopravdy přimontován dodatečně.

Legislativní chápání motorového kola bývá užší, rozdíl motorového kola proti mopedu a motocyklu (případně dělení na ještě jemnější kategorie) je typicky definován omezením výkonu motoru nebo maximální rychlosti, do které se motor podílí na zrychlování.


K tomu je třeba dodat, že naše zákony/vyhlášky rozlišují vozidla na motorová a nemotorová. Vozidla nemotorová ale mohou dle výkladu našich předpisů obsahovat i motor. Pak je ale nejedná o motokolo (ani motorové kolo), ale o "kolo dodatečně vybavené pomocným motorkem".

Motor


Stávající legislativa (Vyhláška 153/2023 Sb.) definuje max. výkon 1kW pro motokola, dle dalších nařízení EU (směrnice 2002/24/ES) je tato hodnota u elektrokol nesmyslně snížena na 250W. Pokud tedy jezdíte větší štreky a máte rádi mechanické hračky, doporučuji spalovací motor. Vzhledem ke své primitivní koncepci považuji za ideální 2T, pokud ale šáhnete po značkovém 4T, chybu rozhodně neuděláte. Odměnou bude zejména tišší chod.

Pozn.: zde je třeba poukázat na fakt, že 1kW se dá v pohodě vyždímat i z motůrku okolo 30 ccm. Dobře udělaná padesátka tedy většinou bude mít i ke 2 kW. Většina čínských 2T s padesáti kubíky bude mít cca 1kW, neznám však nikoho, kdo by reprezentativně na stolici výkon změřil. Pokud by chtěl někdo echt legislativně čisté motokolo, určitě by si mohl výkon seškrtit, případně omezit rychlost např. použitím větší rozety / menšího válečku.


ObrázekObrázekObrázekObrázek


ObrázekObrázekObrázek


ObrázekObrázekObrázek

Poloha motoru


Ideální je motor umístit v ose těžiště kola co nejblíže k zemi. Z tohoto důvodu se za optimální dá považovat poloha motoru v okolí středu klik (3c). Tento princip si však mohou dovolit jen lepší elektrokola.
Spalovací motor se dobře vyjímá zejména v trojúhelníku rámu pánského kola (1a). Své výhody má také motor na zadní stavbě (3a). Osobně jako nejméně vhodnou vnímám polohu na předním kole (2b). Jakákoliv váha na předním se zdá těžší, než když je na kole zadním. Pokud ale opět snížím těžiště (3b), půjde to. Vždy ale doporučuji se vyhnout nespolehlivým motorům, dokážete si představit, co udělá záděr a následná blokace předního kola (au).
Za extrém považuji systém Crab (2c), kdy je motor na přívěsu. Použitelnost vidím jedině u cestovatelů, kteří na vozík nandají ještě spoustu dalších věcí.

Převod síly


Hlavní nevýhoda třecího válečku (2) je prokluz za vlhka a poměrně malá životnost. Kolo proto vyžaduje trvanlivější pláště, i tak se přes 2-3 tis. km asi nedostanete.
Pokud je správně nadimenzován, pravidelně udržován a seřízen řetěz (1), vydrží možná déle, než samotný motor. Za nevýhodu beru další nemalou váhu, při absenci neutrálu/volnoběžky pak poměrně velký odpor při vypnutém motoru. Zajímavé řešení je použití předlohy (1d), kdy síla motoru jde přes klasický cyklořetěz.
Řemen se dle mého názoru hodí spíš na větší stroje, ale zkušenost zatím nemám.
Přímý převod motor-(převodovka)-kolo (3) je doménou spíše elektrokol, Hercules je jednou z mála výjimek (3a).

Pozn.: na pravou míru je třeba dát účelové tvrzení některých prodejců systému třecího válečku, že pohon řetězem dělá z kola moped, tudíž že nesplňuje podmínky Vyhl. 153/2023. Ta ale pouze uvádí, že "montáž pohonného systému (motor, nádrž paliva nebo akumulátor) na jízdní kolo si nevyžádá zásah na jeho nosných částech". Tzn., pokud nebudu dělat extra svařenec, který by změnil charakter jízdního kola, není v tomto bodě problém. Trvale odpojit motor je otázkou vteřin - rozpojením spojky řetězu.
P. S. Pokud bych šel k jádru pudla, nesměla by na silnici žádná elektrokola, protože ta téměř vždy používají motor v zadním ev. předním kole, tj. nejsou snadno demontovatelná. Ta lepší mají motor dokonce jako součást šlapacího středu, nebo jsou jako e-kola již dělaná (čímž nabourávají "charakter původního jízdního kola").


Cena


V současné době je asi nejvýhodnější koupit jen 2T motor a ten si naroubovat na svoje kolo, měli byste se vejít do 4-5 tis. Kč a zabere Vám to cca dopoledne práce (1a). Druhým extrémem jsou profi výrobky (zejména elektrokola), kdy se ceny pohybují v desítkách tisíc (3c). Pokud Vám voní benzín, není k zahození i cenový střed v podobě 4T Hondy a třecího válečku (2a).
Kapitolou samou pro sebe jsou předělávky z vysloužilých motorů motorových pil, křovinořezů, sekaček ... Kutilům se meze nekladou a často vznikne originální stroj, který dobře poslouží. Díky větším rozměrům je zpravidla složité dát motor jinam, než na přední/zadní kolo (1b, 1c). Cena materiálu se pak může blížit nule, vyžaduje to však spoustu práce při laborování.