Stavba motokola


Kolo je jedním z nejlepších dopravních prostředků, a když se nemusí ani šlapat, pak je možná nejlepší. A v dnešní době už to není problém – vyrábějí se kola na baterie (elektrokola) anebo s motorem (motokola). A kde je rozdíl mezi motorkou/mopedem a motokolem? V zásadě ve výkonu motoru, dosažitelné rychlosti a vzhledu. Tak nějak to bylo napsáno i v příspěvku ČRo.

Motokolo, nebo-li správně řečeno "kolo s pomocným motorkem", musí být z principu jízdní kolo, kde je agregát (myšleno motor) odmontovatelný, a zbytek lze použít jako normální jízdní kolo. Rychlost tohoto kola nesmí překročit 25 km/h, výkon motoru má limit na 1000W (u elektrokol nesmyslně sníženo na 250W) a objem spalovacího prostoru nesmí překročit 50 ccm. Pokud je toto splněno, řidič nemusí mít řidičský průkaz, k vozidlu netřeba technický průkaz, povinné ručení, helma, ... Zkrátka ideální prostředek do města i mimo.
Příklad klasického motokola

Koncept


V současné době existují na trhu v zásadě dva základní koncepty. Donedávna byl nejčastěji (přesto zřídka) viděn systém s přítlačným třecím válečkem (nyní nabízí např. motokola.cz nebo motolulu.cz.). Asi největší nevýhodou tohoto způsobu přenosu síly je nedostatečná funkce za mokra, kdy dochází k prokluzu válečku na plášti kola. Naopak výhodou je v případě aplikace kvalitního 4T motoru Honda (35 ccm) tišší chod a spolehlivost (prostě Japonec). Levnější alternativou jsou 2T motory (u nás nejčastěji Bodeček).
Zejména v posledních letech se k nám začaly dovážet 2T motůrky s obsahem 48/66/80 ccm čínské výroby (původně se snad jedná o ruskou kopii Dvigatěl), kde se od motoru zasazeného do rámu přenáší síla druhým řetězem. Více o typech motokol lze nalézt zde.

Že by původní ruský originál Dvigatěl? (www.hyperinzerce.cz)

Těch motorů chrlí několik firem opravdu kvanta, a tak i kvalita je různá. Značkové, a pravděpodobně i kvalitnější strojky určené zejména pro západní trhy (SkyHawk, ...), se u nás moc nevidí, v obchodech najdete spíš „noname“. Kvalita značně kolísá, šetří se, kde se dá :-). Některé komponenty jsou ošizeny na materiálu, horší zpracování bývá skoro pravidlem.

Na podobném principu se dají sehnat i 4T motůrky, kde bych se bál kvality ještě víc - přece jenom je motor podstatně složitější, a tudíž i chybka, která vám zkazí cestu, se dá očekávat častěji.
V neposlední řadě bych zmínil i jiné varianty, které jsou nejčastěji dány zručností individuálního tvůrce. V provozu (spíš výjimečně) narazíte i na předělávky z křovinořezů, pil a podobně.
Mezi spíš veterány patří Velosolex (třecí váleček na předním kole) nebo Herkules (efektivní pohon přímo do zadního kola).

Předělávka (www.motokolac.unas.cz)

Originální řešení Crab (www.motokolac.unas.cz)

Veterán Velosolex (www.moto-velo-veteran.cz)

Hercules (www.hyperinzerce.cz)


Dále v textu se zaměřím zejména na 2T v rámu, které jsou mi zatím nejbližší.

Pozn.: Uvítám, pokud mé poznatky někdo z Vás dále rozšíří. Určitě se tady najde "kutil", který dokáže popsat svůj domácí stroj. Pište na admin@motokolari.cz.

Pro koho je motokolo


V prvé řadě nadšencům, kterým chybí takovéto domácí vrtání :-). Pokud koupíte dobře a/nebo jste zručnější, může kolo sloužit pro cestování na střední vzdálenosti - není problém každodenně urazit 40-60km, např. můj rekord je 300km ve dvou dnech (zážitek to sice je, pokud ale máte zájem udržet svůj žilní systém funkční, často odpočívejte - vibrace jsou prevít:-).
Často jsem taky slyšel, že nejčastěji m-kola kupují „vybodovaní“, kterým prostě nic jiného nezbývá :-).

A pro koho není


Babičce na pojíždění po vsi bych m-kolo asi nedoporučoval, to už je fakt lepší e-kolo. Pokud si neumíte servisovat obyčejné kolo, tak tohle sami nezvládnete. Máte-li někoho šikovného po ruce (manžel, soused automechanik, servis m-kol za rohem), tak jste na tom podstatně lépe.
Problémem zejména 2T záležitostí je taky typický zápach benzínu. Pokud nemáte garáž nebo jiné vhodné místo, budete mít problém. Slyšel jsem o motorkáři, kterého v paneláku skoro ukamenovali, když nechával svůj stroj v kočárkárně.

Koupě


Motůrek případně celé m-kolo doporučuji kupovat u ověřených prodejců (neuatorizovaný přehled zde: www.motokolari.cz/viewforum.php?f=8), které mají slušné recenze, dlouhodobější zkušenosti a nabízí i servis. Poptejte se u ostatních motokolařů, kde se vyplatí kupovat! Ale i zde upozorňuji, že i dobrý prodejce může naletět - omylem koupí „kontejner zmetků“ a prodat je zkrátka musí. Koupenou motorovou sadu ihned zkontrolujte, není neobvyklé, že dělník něco zapomněl zkompletovat, naopak něco mohl i v krabici zapomenout, a pak to mate montéra :-).
Z mojí vlastní zkušenosti bych nyní hledal „originály“, kde jsou kvalitativní rizika menší.
Co se týče konceptu, tak u mě vítězí 2T vestavěný do rámu s obsahem 48 ccm, který se dá „naroubovat“ do současné legislativy. Pokud ale chcete m-kolo pro zábavu, tak ta 80-ka nebude špatná volba. No a šestašedesátka je něco mezi.
Ať si říká kdo chce-co chce, pro běžný provoz potřebujete mít alespoň základní znalosti motorů a manuální zručnost. Pokud toto postrádáte, kupte si raději hotové elektrokolo, pokud přesto chcete vůni benzínu, jděte do 4T třecího válečku.

Stavba


Doporučuji postupovat podle manuálu. Zde musím pochválit zejména e-darky.eu, neboť z česky zpracovaných manuálů, které se mi dostaly do ruky, jsou ty od nich asi jediné použitelné. Pokud chcete jezdit hned za málo peněz, stačí využít standardního kitu a nic lepšího nevymýšlet.
Pro ulehčení práce doporučuji včasnou a zejména vhodnou volbu rámu. Motůrek je primárně dělán na starší ocelové pánské rámy (klasický trojúhelník s Fe-Cr-Mo trubkami menšího průměru). Pokud ale chcete, namontujete to snad i na skládačku (pak ale Vaše požadavky na zručnost narůstají geometrickou řadou). Pokud budu mluvit za sebe, nebál bych se použít starou Ukrajinu, kde se nešetří na materiálu. Jak jsem psal, vibrace jsou prevít, a ta robustní ocel snese přece jenom více. Přestože se mi už jeden ocelový rám taky podařilo zlomit, furt si myslím, že oproti Al/duralům to snese víc (nevýhodou dnešních duralových rámů je i nutnost redukcí na širší trubky).
Aktualizace 13.5.2016: tak už mi praskl i ocelový rám č. 2 - v zásadě na stejném místě (kombinace vyššího zatížení a dlouhé vidlice)

Po zkušenostech mých (i některých dalších) doporučuji před montáží několik úkonů a výměn standardních dílů tak, abyste to nemuseli montovat po měsíci znovu nebo dokonce s křížkem po funuse.

Preventivní úkony (zejména v případě „noname“ motoru):
  • kvalitnější řetěz (ČZ 1/2 x 3/16 pro kola/motokola, originál se strašně vytahoval), viz také www.motokolari.cz/viewtopic.php?f=2&t=44#p358
  • svíčka (N15C nebo ekvivalent - stojí pár desítek korun, někdo má ale radši i teplejší N17C)
  • uchycení výfuku na druhém místě (neuklepe se u příruby)

Uchycení výfuku na druhém místě

Pokud se budete nudit, můžete taky zkontrolovat ...
  • kontakt cívka kostra (napájený drátek nahradit očkem) - nezřídka se uklepává (studený spoj), závada se pak blbě hledá a v terénu i blbě opravuje, viz také www.motokolari.cz/viewtopic.php?f=15&t=61
    (pozn.: v poslední době na tento neduh myslel i výrobce a problém vyřešil již v Číně, dostal se mi do ruky Sunway, který má cívku i bez bílého drátu na osvětlení)
  • někdo radí výměnu pojistek pístního čepu (std. je to drátek, buď ufiknout konce, nebo nahradit ségrovkou) - u mého prvního motoru mě 2x vypek - pojistka se ohnula, vydřela drážku do válce a skončilo to záděrem (rozklad: www.motokolari.cz/viewtopic.php?p=3628#p3628)
    (pozn.: osobně bych s výměnou počkal, jedná se o náhodnou poruchu)
  • bowdeny (v mém případě ty původní do roka zpuchřely)
  • fajfka (ten bakelit se mi rozlámal po 1000 km)
  • palivový filtr (není extra nutné, přesto mi po letech začal ten papír odpadávat a ucpávat palivovou cestu)

Další výbava


Pokud počítáte s celoročním provozem na silnicích, významně doporučuji blatníky. Zejména při rychlostech nad 30 km/h ta voda / bláto lítá úplně všude.
Určitě si kupte stojan, nejlépe dvojnožku. Až budete v polích sundávat zadní kolo, nebo jen čistit karburátor, pochopíte. Berte v potaz, že kolo s plnou nádrží si jen tak na zem nepoložíte, a zejména pokud si budete pro uklidnění dávat cigárko, neskončíte jako Jan Hus. Na stojanu nešetřete, za rok jsem už dva zničil (bočák i dvojnožku), ten poslední zatím drží.
Sundavat zadní kolo i přesto není legrace, na každé straně našponovaný řetěz, kolo těžký jako kráva. Dejte tam kvalitní pláště (např. s kevlarem), které se jen tak nepropíchnou.
Helma sice povinná není, bez ní ale raději nevyjíždějte. Na chladnější část roku vytáhněte helmu na lyže, já mám nějakou z lidlu s odepínacími ušáky, takže je použitelná cca od října do dubna.
Pokud máte novější kolo, bude výhodou instalace alespoň přední kotoučovky – jezdí to rychle, je to těžký a dost mastný (zadní brzda trochu taky).

Tuning a další úpravy


To je věcí vkusu :-). Někdo investuje do krásy, někdo do spolehlivosti a někdo rozšiřuje použití stroje. Na mém m-kole jsem šel cestou maximálního využití i jako kola bez motoru.
Začal jsem přesunutím nádrže na zadní nosič (překážela mi ta hořlavá věc mezi nohama) s předpokladem, že nosič k tomu ještě unese dvě postranní brašny na víkendový výlet.
Jízda na m-kole bez použití motoru je limitovaná rozpojením spojky, a díky pevné vazbě rozeta - kolo točíte zbytečně robustním řetězem vždycky. To jsem odstranil instalací zadní volnoběžky (O. Ptáček), čímž pak zase v principu nemůžete nastartovat, tj. musíte koupit ruční startér :-(.
Volnoběžka

Ruční startér

Jenže pak se vám zase nevejde motor mezi klasický kliky a musíte koupit delší středovou osu, jinak si nezašlapete už vůbec - je to jak pohádka o kohoutkovi :-). Po těchto hrátkách se m-kolo konečně tváří i jako kolo, a nebýt navýšení jeho hmotnosti, tak vám motor vůbec nevadí. Výhoda volnoběžky tímto nekončí, např. při jízdě z kopce netrápíte motor / spojku.
Velmi zajímavou vychytávkou je předloha pro přenos síly s možnosti řazení. Obrovskou výhodou je využití optimálních otáček motoru ve všech rychlostech, takže to lépe jede do kopce i po rovině (podle počtu převodů). Pokud ale porovnáte cyklo a motořetěz, pochopíte, že slabinou bude životnost řetězu - zkušenost mám jen zprostředkovanou – prý tak po 1000km musíte dát nový. Pomůže přejít na staré převody z favorita, který měl silnější řetěz (na úkor počtu převodů).

Předloha (www.e-darky.eu)


Odstředivá spojka se vypíná při poklesu otáček, tak snad u rozjezdů to bude lepší – zatím jsem ji ale v provozu neviděl.
Než jsem zlomil svůj 22“ rám, tak jsem koketoval s integrovanou nádrží, jako má faborit.cz.
Určitě vás napadnou i další věci (sportovní karburátory, výfuky, …), ale to si nechme do diskuzního fóra.
j-z

fotky: archiv autora, e-darky.eu, hyperinzerce.cz, moto-velo-veteran.cz, motokolac.unas.cz