Jaky olej a pomer

Na co to jezdí, čím, jak a kde mazat.

Moderátoři: j-z, Velkocus

Avátar uživatele
Madhu
Příspěvky: 143
Registrován: Pá 01. Srp 2014 13:37:41
Kontaktovat uživatele:

Re: Jaky olej a pomer

Příspěvek od Madhu » Čt 01. Črv 2017 10:49:58

Tak hurá hoříííí :)
Záleží fakt čím mažeš, jestli nějakým "dusítkem" pak je ten poměr mazání vražedný.
Mrkni na ty flašky co jsou na tom obrázku.
Madhu

Abiczek
Příspěvky: 28
Registrován: Út 12. Dub 2016 16:33:31

Re: Jaky olej a pomer

Příspěvek od Abiczek » Út 06. Črv 2017 10:11:22

Ahojte, vzhledem k tomu, že jsem musel sundat válec, přidávám i já foto pístu po 2500km.
Olej Stihl HP, poměr 1:25. Žádné čištění, pouze demontováno.
Přílohy
IMG_20170605_183512.jpg

Avátar uživatele
Madhu
Příspěvky: 143
Registrován: Pá 01. Srp 2014 13:37:41
Kontaktovat uživatele:

Re: Jaky olej a pomer

Příspěvek od Madhu » Stř 07. Črv 2017 10:58:07

Zajímavý článek o olejích obecně:
https://www.oleje.cz/clanek/Mazivarske- ... -syntetika
Autor článku Ing. Jaroslav Černý, CSc.Ústav technologie ropy a petrochemie,VŠCHT Praha

Obrázek Karla Volejníka, který vyzkoušel již mnoho druhů oleje na svém motokole je pouze ilustrační.
Karel-Volejník.jpg
Karel Volejník
Karel-Volejník.jpg (52.75 KiB) Zobrazeno 1762 x
Naposledy upravil(a) Madhu dne Stř 07. Črv 2017 12:25:13, celkem upraveno 1 x.

Avátar uživatele
Madhu
Příspěvky: 143
Registrován: Pá 01. Srp 2014 13:37:41
Kontaktovat uživatele:

Re: Jaky olej a pomer

Příspěvek od Madhu » Stř 07. Črv 2017 11:57:27

Jen ještě tedy na závěr. Nechal jsem během několika let vyzkoušet několik olejů a výsledek byl, že nezáleží na tom co je napsáno na obalu, ale na složení jistě ano (složení, tedy know how asi výrobce jen tak nezveřejní).

Olej HP od Stihl? Super výsledek. Třeba tady jsem se snažil nalézt přesné složení a zjistil jen že má nepřehlédnutelně červenou barvu. Je to doufám on. No a potom všechny ty jeho úžasné vlastnosti a říkám si, čím toho asi dosáhli?
Bacha aby jsme nedopadli jako Karel Volejník a tip na skutečně dobrý, nebo i varování před vyloženě špatným olejem určitě každý motokolař s radostí ocení.

Co se poměru týká to je stejně důležitá věc, ale já jsem bohužel svázán tím kdo mě platí a dává pokyny stylu kdo maže ten jede, pochopitelně pro strojaře blbost.

Musím, ale napsat a zveřejnit jednu věc.
Jeden můj kamarád pomalu tedy již v důchodu, který pracuje v Nymburském pivovaru z nedaleké vesnice Kamenné Zboží.
"Klasika trabant olej" M2T "s troškou toho ricínku" poměr 1:40 a najeto 23 000km na 48ccm Fire Horse. No . . . :)

Abiczek
Příspěvky: 28
Registrován: Út 12. Dub 2016 16:33:31

Re: Jaky olej a pomer

Příspěvek od Abiczek » Čt 08. Črv 2017 10:58:59

Madhu napsal:
Stř 07. Črv 2017 11:57:27
Olej HP od Stihl? Super výsledek. Třeba tady jsem se snažil nalézt přesné složení a zjistil jen že má nepřehlédnutelně červenou barvu. Je to doufám on.
jj, je to on
"Klasika trabant olej" M2T "s troškou toho ricínku" poměr 1:40 a najeto 23 000km na 48ccm Fire Horse. No . . . :)
klobouk dolů :)

priper
Příspěvky: 13
Registrován: Čt 27. Říj 2016 0:22:24

Re: Jaky olej a pomer

Příspěvek od priper » So 10. Črv 2017 11:20:12

Jaký dáváte poměr v oleji STIHL HP na 5L benzinu.Díííík

Avátar uživatele
Madhu
Příspěvky: 143
Registrován: Pá 01. Srp 2014 13:37:41
Kontaktovat uživatele:

Re: Jaky olej a pomer

Příspěvek od Madhu » Po 12. Črv 2017 9:16:14

1l je 1000ml, například tedy Abiczek dává 1:25. To je jeden díl oleje a 25 dílů benzínu, zkus počítat :)

Avátar uživatele
Madhu
Příspěvky: 143
Registrován: Pá 01. Srp 2014 13:37:41
Kontaktovat uživatele:

Re: Jaky olej a pomer

Příspěvek od Madhu » Po 12. Črv 2017 14:28:58

Pokud má 1l = 1000ml a pokud chceš znát poměr jeden díl oleje na 25 dílů benzínu. To je těch 1:25.
Vyjde ti, že na 1l benzínu je potřeba 40ml oleje a to takto, 1000 : 25 = 40
40ml je přesně jedna dvacetipětina z jednoho litru v mililitrech (ml).
A když si spočítáš dále 40(ml) x 5(l) = 200(ml).
Tedy na 5l benzínu při poměru 1:25 potřebuješ 200ml oleje, protože na 1l benzínu potřebuješ 40ml oleje atp.

priper
Příspěvky: 13
Registrován: Čt 27. Říj 2016 0:22:24

Re: Jaky olej a pomer

Příspěvek od priper » Po 12. Črv 2017 16:16:44

Děkuji moc za vysvětlení

Avátar uživatele
Tor158
Příspěvky: 379
Registrován: Pá 12. Pro 2014 19:42:45

Re: Jaky olej a pomer

Příspěvek od Tor158 » Po 12. Črv 2017 19:13:05

Já bych tam zavedl ještě nějaký kvadratický počet.Nebo víš co?
Nejlepší je výpočet směsi- nelineární rovnicí,s odmocnima a zlomek.
Zvýšil by se obchodní obrat. :lol: Tor.

Avátar uživatele
Madhu
Příspěvky: 143
Registrován: Pá 01. Srp 2014 13:37:41
Kontaktovat uživatele:

Re: Jaky olej a pomer

Příspěvek od Madhu » Po 12. Črv 2017 21:25:21

To ne, pak by jsi tomu rozuměl jenom ty. A to kdoví jestli :)
Madhu

Petrvaluch
Příspěvky: 30
Registrován: Čt 20. Dub 2017 9:15:25

Re: Jaky olej a pomer

Příspěvek od Petrvaluch » Stř 14. Črv 2017 16:25:04

Zdravým stači 3 plne nadrže na zajeti jezdim 10km tam a 10km spatky davam pomer 1:16 co doporučujete? Jediny nešvar mam pod valcem mastnota asi musim vyměnit těsněni nebo to muže byt špatne těsněni bloku motoru foto dodam
Přílohy
1497450202482-1231963420.jpg
Olej na bloku

Avátar uživatele
Madhu
Příspěvky: 143
Registrován: Pá 01. Srp 2014 13:37:41
Kontaktovat uživatele:

Re: Jaky olej a pomer

Příspěvek od Madhu » Čt 15. Črv 2017 9:56:29

Ahoj,
z té fotky to může být cokoliv, blok (nepravděpodobné, to by z něho muselo stříkat :), těsnění pod válcem a nebo to klidně kape z těsnění pod výfukovou přírubou. Pošli více fotek na info@e-darky.eu
Madhu

Petrus

Re: Jaky olej a pomer

Příspěvek od Petrus » Čt 15. Črv 2017 16:08:30

Petrvaluch napsal:
Stř 14. Črv 2017 16:25:04
Zdravým stači 3 plne nadrže na zajeti jezdim 10km tam a 10km spatky davam pomer 1:16 co doporučujete? Jediny nešvar mam pod valcem mastnota asi musim vyměnit těsněni nebo to muže byt špatne těsněni bloku motoru foto dodam
Jo máš to dobře zamaštěný. Napiš potom co to bylo.

Petrvaluch
Příspěvky: 30
Registrován: Čt 20. Dub 2017 9:15:25

Re: Jaky olej a pomer

Příspěvek od Petrvaluch » Čt 15. Črv 2017 18:27:32

Pokud to rozdělam musim asi dat nove tesneni to momentalně nemam

petr2M
Příspěvky: 58
Registrován: Stř 26. Lis 2014 11:41:40
Fotky: http://petr2m.rajce.idnes.cz/

Re: Jaky olej a pomer

Příspěvek od petr2M » Pá 16. Črv 2017 8:48:56

Viděl bych to taky na přírubu na výfuku??? pokud je to vyloženě černé...??? Vyčisti to (pokud to jde) projeď to a pak hned hledej kde to stříká - teče. Zakryj něco hadrou ???? prostě hledej zdroj.

Avátar uživatele
j-z
Administrátor
Příspěvky: 457
Registrován: Ne 06. Črc 2014 13:47:50
Fotky: app.php/gallery/album/4
Kontaktovat uživatele:

Re: Jaky olej a pomer

Příspěvek od j-z » Pá 16. Črv 2017 18:52:27

Taky tak. U Sunwaye se mi těsnění vysloveně rozteklo po pár km.
j-z (Jiří) | admin@motokolari.cz
Ne všemu rozumím, ale vždy rád poradím

Avátar uživatele
Tor158
Příspěvky: 379
Registrován: Pá 12. Pro 2014 19:42:45

Re: Jaky olej a pomer

Příspěvek od Tor158 » Pá 16. Črv 2017 21:02:05

Jaký krám takový pán.Tor. 8-)
Přílohy
oblitek.jpg
oblitek.jpg (68.74 KiB) Zobrazeno 1524 x

Avátar uživatele
Madhu
Příspěvky: 143
Registrován: Pá 01. Srp 2014 13:37:41
Kontaktovat uživatele:

Re: Jaky olej a pomer

Příspěvek od Madhu » Po 19. Črv 2017 10:22:01

Těsnění pod výfuk REINZ.jpg
Těsnění příruby výfuku materiál REINZ
Těsnění pod výfuk REINZ.jpg (25.91 KiB) Zobrazeno 1475 x
http://www.e-darky.eu/dvoutaktni-motory ... super.html

Avátar uživatele
Madhu
Příspěvky: 143
Registrován: Pá 01. Srp 2014 13:37:41
Kontaktovat uživatele:

Re: Jaky olej a pomer

Příspěvek od Madhu » Stř 21. Črv 2017 13:43:56

Článek z časopisu Svět motorů z roku 1974 vyzdvihoval výhody tenkráte vyráběného motorového oleje M2T, který dle oficiálních zdrojů z internetu (České motocyklové noviny - zástupci Mogul made in PARAMO, a.s.) změnil od této doby kompletně svoje složení.

Dvoudobé motory pro které platí mazání olejem přidávaným do paliva, je nutné zachovat aby připravená směs zůstala homogenní a olej se neodloučil od paliva, až do okamžiku vstupu do klikové skříně. Tímto se předejde různým nešvarům, jako zaolejování karburátoru, (filtru sání vzduchu), zaolejování zapalovacích svíček apod. V tomto směru nejsou potíže a dobře promíchaná směs benzínu a vhodného oleje je zcela stabilní a nemůže dojít k tomu, aby se v nádrži, nebo v karburátoru ze směsi zpětně olej oddělil .

Směs bohatší na olej může vzniknout jen odpařením části benzínu z karburátoru, případně i z nádrže, při vyšší okolní teplotě a hlavně při odstavení vozidla na delší dobu.

Po vstupu do klikové skříně se však požadavek na chování směsi úplně změní a je žádoucí, aby došlo rychle k oddělení benzínu od oleje, které je však vždy pouze částečné. Ve dvoudobém motoru se mazivo požadovaných vlastností tvoří v klikové skříní, což se děje především působením teploty. Zředěný olej v palivu by nemohl studený motor mazat a mazání je možné proto, že brzy po spuštění se motor prohřeje, na povrchu teplých součástí dochází k rychlému odpařování benzínu a ke vzniku filmu, který obsahuje dostatečný podíl oleje zajišťující dostatečné mazání. Teploty stěn klikové skříně a vnitřních součástí, které jsou převážně od 100 do 150 °C, umožňují odpaření benzínu asi z 20 až 50 %, kdežto olej se za těchto teplot téměř neodpařuje. Odpaření musí proběhnout tedy velmi rychle a dostatečná teplota uvnitř motoru je o to důležitější, protože tvořící se mazací film není ve styku jen s horkými kovovými plochami, ale i se vstupující palivovou směsí, která ve formě jemně rozptýlených kapiček naráží na tyto plochy s větší či menší rychlostí, na vstupu dosahující snadno hodnot 30 až 60 m/s.

Přitom čas pro odpaření benzínu je např. při 6000 ot/min pouze 0,003 až 0,004 s.
Na stěnách klikové skříně a na dalších součástech ulpívá jen malá část přivedeného oleje, kdežto většina prochází ve formě kapiček do spalovacího prostoru. Skutečně, když se odstavený motor rozebere a olej se ze všech ploch dokonale odstraní, izoluje a zváží, je ho nejvýše jen několik gramů, i když byl motor dlouho v provozu a dobře mazán.
Je-li motor studený, přichází na mazaná místa olej velmi zředěný benzínem, téměř v nezměněném poměru, jak byl namíchán do paliva. Nedokonalé odpaření benzínu v klikové skříni a mazání zředěným olejem je skutečnou příčinou, proč je nutné používat směs minimálně cca s 2 % oleje, když 1 % je teoreticky zcela postačující pro mazání motoru jako celku.

Při průchodu palivové směsi z klikové skříně do válce pokračuje odpařováni benzínu v důsledku vzrůstajících teplot částí motoru a mazání jeho horní partie je zajištěno přebytkem maziva. U dvoudobého motoru mazaného směsí s obsahem 4 % oleje prochází spalovacím prostorem nejméně 10 až 20krát větší množství oleje, než např.u čtyřdobého motoru o stejném výkonu. Tento olej je z části spálen a z části vynesen výfukovými plyny do ovzduší. Pochopitelně tak vzniká podstatně více úsad na povrchu pístu, hlavě válce a na svíčce, než u čtyřdobého motoru a vytvářejí se tak také podmínky pro vznik velkého množství úsad ve výfukových kanálech, potrubí i ve výfukovém tlumiči.

Uvedené údaje z odborné literatury jsou dále doplněny příkladem udávajícím orientační přibližnou výši teplot některých částí vzduchem chlazeného motoru (50 ccm při 5000 ot/min):

- Spodek klikové skříně 65 °C
- Vršek klikové skříně 80 až 92 °C
- Rameno klikového hřídele 105 až 125 °C
- Čep ojničního ložiska 130 °C
- Stěna válce ve střední poloze 130 °C
- Horní oko ojnice 200 °C
- Dno drážky 1. pístního kroužku 250 °C
- Hlava válce pod těsněním svíčky 200 °C
- Teplota plynů v přepouštěcím kanálu 150 °C


Vzhledem k rozhodujícímu vlivu teploty na vytváření požadovaných vlastností maziva je zřejmé, že provoz za studena je pro dvoudobý motor škodlivý a proto nemá být, dříve než se prohřeje, nikdy plně zatěžován.

Požadavky na oleje pro dvoudobé motory
Na olej pro dvoudobé motory je kladeno několik speciálních požadavků. Jestliže před lety postačilo, aby olej:
1. měl dostatečnou viskozitu pro zajištěni mazání,
2. netvořil velké množství úsad (karbonu) ve spalovacím prostoru a aby tyto úsady byly kypré a nekompaktní, snadno se odlučovaly a postupně byly vynášeny proudem plynů ze spalovacího prostoru a výfukového kanálu,
3. netvořil laky a pryskyřičné úsady na pístu, hlavně v drážkách kroužků,
4. nesnižoval oktanové číslo benzínu,
5. byl snadno s benzínem mísitelný,

dnes se ještě běžně požaduje (1974),
6. aby olej chránil proti korozi valivá ložiska klikového hřídele v době mimo provoz, hlavně při delším odstavení.

Pro moderní vysoce výkonné motory, především jsou-li chlazeny vzduchem, jsou nezbytné ještě další vlastnosti oleje:
7. detergentní schopnost (čistící vlastnosti)
8. modifikace tepelné (případně i elektrické) vodivosti úsad,
9. a konečně olej nesmí obsahovat prvky, které tvoři po spálení popel s nízkým bodem tání, ale musí vyvářet s olovem z paliva sloučeniny s co nejvyšším bodem tání.

Rozhodně jsou zcela nevhodné oleje proplachovací, tlumičové a podobně, které podstatně snižují životnost motoru a mohou už po krátké době provozu způsobit zadření ložisek i pístu. Jako naprosto nevhodné jsou také oleje způsobující můstkování elektrod zapalovacích svíček, případně též vytvářející podmínky pro vznik nekontrolovaného zapalování.

Množství a charakter úsad, které se vytvářejí ve spalovacím prostoru, je ovlivňován přísadami přidávanými do oleje. Přísady s organicky vázanými kovy vytvářejí za vysokých teplot na hlavě pístu í hlavě válce úsady, které nejsou černé, ale hnědé nebo šedohnědé. (Jsou to převážně minerální látky, složené ze všech prvků, které se přidávají ve formě přísad do benzínů a do olejů, jako jsou olovo, chlor brom, síra, vápník, barium, případně i zinek a fosfor. Pro tyto ůsady se už starý název karbon nehodí, protože skoro neobsahují uhlík.
Název karbon by měl nadále zůstat jen pro černé zbytky, jinak by se měl užívat název úsady s připojením údaje o jejich barvě.

Podmínky pro korozi se vytvářejí uvnitř odstaveného motoru hlavně při delší době stání, kdy v klikové skříni zkondenzují benzínové páry, zředí mazací film a srazí se též vodní pára.

Při delším styku paliva s vodou dochází k hydrolýze vynašečů olova za vzniku kyselých sloučenin chloru a bromu. Pokud jsou přítomny, přecházejí do vody i kyselé součásti spalin, nebo rozpustné zbytky po spalování benzínu a oieje. Spolehlivou ochranu poskytují pouze oleje s přísadami, které jsou schopny neutralizovat kyselé látky.
Motory s velmi vysokými teplotami na pístu vyžadují olej s čistící (detergentní) schopností, zabraňující usazováni laků a pryskyřic na plášti pístu a v pístních drážkách, aby nedocházelo k zapékání kroužků. Pro dosažení detergentní (čistící) schopnosti oleje je možné volit přísady, které současně zajišťují i požadavky podle bodů 8 a 9. Olej pro vzduchem chlazené motory s velmi vysokými teplotami na svíčce nesmí obsahovat fosfor, (jinak dochází k potížím).


Výhody olejů svojím složením vhodným:
zabraňuje zapékání pístních kroužků, snížení výkonu a poruchám svíček při přechodném i déle trvajícím přehřátí motoru
chrání odstavený motor podstatně lépe proti korozi ložisek,
Možnost snížení dávkování oleje má značný význam z hlediska čistoty ovzduší, protože touto cestou se omezí kouření dvoudobých motorů.

Optimální mísící poměr
Množství oleje přidávaného do benzínu je stanoveno jako kompromis mezi rozdílnými požadavky různých částí motoru a není pro všechny motory jednotné. Proto je nutné dodržovat zkouškami stanovený poměr benzínu a oleje, individuálně pro každý typ motoru. Zásadně platí, že je pro motor nebezpečné dávat málo oleje, ale je škodlivé dávat i oleje mnoho. Vysoké dávkování oleje je škodlivé nejen pro motor, ale i pro tlumič výfuku a především pro čistotu ovzduší. Zanese-li se (motor) a potrubí nebo tlumič výfuku úsadami z nespáleného oleje, ztratí motor výkon a náprava je poté velice obtížná.

Obecné se pohybuje množství oloje doporučovaného do benzínové směsi pro motory silničních vozidel od 2 do 5 %, v případě některých speciálních dvoudobých motorů i více a do jisté míry platí zásada – čím menší motor, tím větší poměr oleje a benzínu. Vývoj směřuje ke snižování spotřeby oleje. Jestliže dříve byla střední hodnota pro motory bez speciálních nároků 4 až 5 %, pro motor v roce 1970 to bylo spíše 2 až 3 %. Motor musí mít kvalitnější olej, který mimo jiné netvoří velké množství úsad, ale nízké tvorby úsad se dosahuje též sníženým dávkováním oleje. Proto jsou u moderních motorů tendence používat ložiska taková, aby pro jejich mazání postačilo oleje co nejméně ( v roce 1970 byla zavedena např. jehlová ložiska pístního čepu v oku ojnice) a kvalita ložisek bývá hlavním faktorem ohraničujícím možnost snižováni poměru oleje v palivové směsi.

Snad každý výrobce motorů měl v minulosti sklon doporučovat více oleje, než je nezbytně nutné (před rokem 1974). Důvody byly různé, ale především šlo o vytváření co největší rezervy s ohledem na velmi nepříznivé podmínky pro mazání ve stavu, kdy je motor ještě úplně studený a při chodu s uzavřenou škrticí klapkou (šoupátkem), hlavně při velkých otáčkách, tj. při brzdění motorem.

Mísící poměr 1:50 byl schválen pro některé typy motorů osobních automobilů mazaných směsí oleje a benzínu teprve v poslední dobé. Zkouškami bylo prokázáno, že předtím doporučované dávkování oleje bylo zbytečně vysoké a že jeho snížením se dosahuje řady výhod. Tento směr vývoje byl vyvolán současnými a především perspektivními požadavky na minimální emise škodlivých látek do ovzduší. Minimálního obsahu škodlivin ve výfukových plynech se samozřejmě nedá dosáhnout s velkým obsahem oleje v palivu. Proto se v poslední době výrobci dvoudobých motorů mimo jiné intenzivně věnují otázce zdokonalení ložisek, aby postačovalo pro jejich mazáni co nejméně oleje.

Pro motocykly československé výroby okolo roku 1970 bylo doporučeni mísících pomérů dle výrobce 1:30, což v praxi odpovidalo 1:25 s olejem M 2 T – Mix:
Jawa 50 typ 50.30, 50.31
Jawa 90 typ 53.30, 53.31
Jawa 350 typ 360, 633.4
ČZ 125 typ 476

Zbývá ještě otázka vyššího dávkováni oleje při záběhu motorů. Stále více se rozšiřuje názor, že není třeba pro záběh přidávat větší množství oleje (rok 1974). Doporučeni některých výrobců jsou vydávána v tomto duchu, jiní dosud doporučují mírně zvýšení dávkování. Je však ještě řada řidičů, kteří se sami rozhodnou pro vyšší dávkováni oleje při záběhu. Měli by se v tom případě řídit alespoň zhruba zásadou, nezvyšovat dávkování oleje vzhledem k doporučení pro normální provoz o více než 1 %, (např. místo 1:30 dávkovat 1:25. místo 1:40 dávkovat 1:33 atd.), v žádném případě nepoužívat třeba až dvojnásobnou dávku oleje.

Vzhledem k důležitosti správného dávkování oleje do benzínu by každý řidič vozidla s dvoudobým motorem před tankováním měl přesně objednal požadovaně složení směsi a ve svém zájmu se přesvědčit, byl-li jeho požadavek splněn tím, že pohledem zkontroluje nastavení výdejního stojanu (rok 1974).

------------------------

Čerpáno z článku zveřejněném v časopisu Svět motorů 14/1974. Autor: Ing. Vl. Matějovský


------------------------

České motocyklové noviny - 17. květen, 20/2012

Rozhovor s projektovým manažerem a vedoucím oddělení podpory prodeje MOGUL Ing.Lubošem Krejčíkem, a s Ing.Miroslavem Malým z vývojového oddělení.

Úvodní otázka „na tělo“ – nemáte strach, že ač nabízíte oleje nejvyšší specifikace, lidé pořád budou mít Mogul spojený s dvoudobým M2T?

Krejčík: Toho si samozřejmě jsme vědomi a počítáme stím, že to musíme překonat, stejně jako jsme to překonali u automobilových olejů. Ale to je problém ve všech postkomunistických zemích, není to jen výsada České republiky, že lidé nevěří domácím výrobkům a dávají přednost zahraničním, byť kolikrát méně kvalitním a zároveň výrazně dražším. Jako by neviděli, že od listopadové revoluce uplynulo už více než 20 let a že i my za sebou máme vývoj, bez něhož bychom na globálním trhu nemě- li šanci uspět. Jsme tady už více než 120 let, takovou historii nemají ani světově známější firmy, nabízíme široké portfolio olejů nejen do motocyklů a automobilů, vyrábíme jedny z nejkvalitnějších základových olejů, které od nás nakupují i renomované konkurenční firmy… Nicméně samotného mě překvapuje, kolik M2T pořád ještě prodáváme, ačkoli musím upozornit, že jeho současná verze je něco úplně jiného než kdysi.

M2T ze sedmdesátých let má jiné složení než M2T z roku 2012?

Krejčík: Přesně tak, to jsou úplně jiné oleje! Každý rok v našem vývojovém oddělení probíhá reformulace kompletně všech produktů, mění se vstupní suroviny, mění se požadavky, vpřípadě motorů musíme brát v potaz stupňující se nároky výrobců. Obchodní značka zůstává, protože na ni jsou lidé zvyklí, samotný produkt se ale průběžně vyvíjí.

A ty specifikace, není to jen past na zákazníka? Každý si na pixlu od oleje může napsat, co chce…

Krejčík: Právě naopak, to je jedno z mála vodítek udávaných u olejů, podle kterých se uživatel může orientovat. Všichni důležití světoví výrobci jsou totiž členy sdružení ATIEL, což je jakýsi auditor kvality, a žádný z nich by si nedovolil vydávat ten který produkt za něco jiného. Čili máte-li od výrobce motocyklu dáno, že potřebujete olej viskozity 10W40 a specifikace API SG, podívejte se na obal, jestli je to tam napsané, a pokud ano, víc neřešte. Jestli si koupíte Mogul či jinou značku, to už záleží jen na vás. Klidně vybírejte podle toho, jak je vám ta která značka či přímo konkrétní balení oleje sympatické. Pokaždé dostanete olej, který má požadované parametry. Samozřejmě že ty oleje nejsou stejné, každý výrobce ke splnění daných kritérií v rámci určité specifikace dojde svou vlastní cestou, ale ve finále mají srovnatelné vlastnosti

Dá se třeba laboratorním zkoumáním „přečíst“ receptura oleje od konkurence?

Malý: Úplně do detailu ne, například u kvalitnějších olejů je těžké poznat, jestli se jedná ještě o základový olej určité skupiny, nebo o polyalfaolefiny, nicméně do určité míry složení určit lze. Je to o to jednodušší, že všichni používáme téměř stejná aditiva od stejných dodavatelů. Ale více než na složení testujeme konkurenční oleje na jejich vlastnosti, stejně jako to konkurenční značky dělají s našimi výrobky a rozhodně z kvality našich nových olejů radost nemají.

Ptal jsem se proto, jestli je možné, že by jeden výrobce „okopíroval“ olej od druhého…

Malý: To ne, kompletní formulaci určitě nezjistíte, a absence či špatné množství jedné složky vám může udělat olej s úplně jinými vlastnostmi. Za každým olejem stojí výzkum v řádech měsíců, a to se bavíme jen o jednom oleji, ne vzniku celé nové řady, jako např. loni řady MOGUL MOTO. Investované prostředky se počítají na desítky milionů, hlavně když třeba olej posíláte výrobcům automobilů, aby jim udělili svoje certifikáty. To, že si na obal můžete napsat, že tento olej splňuje normu VW 505.00, rozhodně není zadarmo.

Luboš Krejčík a Miroslav Malý – Mogul 17. květen 2012, České motocyklové noviny 20/12

Dom Estos
Příspěvky: 92
Registrován: Út 31. Kvě 2016 6:18:51

Re: Jaky olej a pomer

Příspěvek od Dom Estos » Út 01. Srp 2017 20:52:04

Zdravím, má někdo zkušenost s tímto olejem https://www.prodejoleju.cz/mogul-paramo ... lfa-2t-1l/ v motokole ? Zvládne v létě poměr 1:40 (1:35) ? Nedávno jsem z M2T přešel na tento a mažu zatím 1:25, ale zdá se mi to zbytečně mastné..... Nemá s někdo zkušenost ? Dom Estos

Odpovědět